Harjoittelee seuraavia asioita saavuttaakseen tason B2.1

Lukujärjestelmä

  • Harjoittelee kertolaskujen muuttamista potenssilaskuiksi ja potenssilaskujen muuttamista kertolaskuiksi.
  • Harjoittelee toisen potenssin potenssilaskuja lukualueella 1-100 esimerkiksi 5^2 tai 10^2.

Peruslaskutoimitukset

  • Harjoittelee kaavaan sijoittamista käytännön tilanteissa esim. suorakulmion, kolmion, ympyrän pinta-ala tai matka/aika/keskinopeus, keskiarvo.
  • Ei tarvitse vielä osata yksikönmuunnoksia kaavaan sijoitettaessa eli lähtöarvot ovat joko kilometri ja tunti tai metri ja sekunti.

Geometria

  • Harjoittelee pisteiden sijoittamista koordinaatistoon.
  • Harjoittelee koordinaatiston pisteiden lukemista.
  • Harjoittelee yksinkertaisten tilastollisten kuvaajien lukemista ja kuvaajien arvojen poimimista esimerkiksi 1-2 arvosarjainen pylväsdiagrammi (kaksiulotteinen – ei pinottu), sektoridiagrammi ja viivadiagrammi. 
  • Harjoittelee samankokoisten, yhdenmuotoisten ja symmetrisien muotojen tunnistamista. Esimerkkitehtävät keskittyvät arjen tilanteisiin.

Aika ja mittaaminen

  • Harjoittelee aikataulujen lukemista esimerkiksi juna-/bussiaikataulut.
  • Osaa mitata pinta-alan laskentaan pituusmitat ja laskea pinta-alan, kuten esimerkiksi huoneen lattiamateriaalin tai maalattavan seinän pinta-ala.
  • Osaa laskea alueen piirin ja arvioida mitattavan kohteen kokoa, kuten esimerkiksi aidattavan alueen pituus.

Ajattelu ja soveltaminen

  • Harjoittelee soveltamista kaikissa matematiikan osa-alueissa suuremmilla luvuilla ja  soveltavat tehtävät edellyttävät jo syvällisempää ajattelua.

Murtoluvut

  • Harjoittelee arjessa käytettävien murtolukujen muuttamista prosenttiluvuiksi, kuten esimerkiksi ½, 1/3, ¼… 
  • Harjoittelee arjessa käytettävien prosenttilukujen muuttamista  murtoluvuiksi esimerkiksi 75%, 60% jne. Ei tarvitse osata vielä murtoluvun supistamista.

Desimaaliluvut

  • Harjoittelee arjessa käytettävien desimaalilukujen muuttamista prosenttiluvuiksi ja päinvastoin. Esimerkiksi: 35% =0.35, 120% = 1.2 tai 0.5 = 50%. Ei tarvitse osata desimaalilukujen tuhannesosia.

Tilastot ja todennäköisyys

  • Harjoittelee keskiarvon, frekvenssin, moodin ja mediaanin laskemista erilaisista pienistä aineistoista esimerkiksi luokan oppilaiden pituudet tai henkilön todistusnumerot.
  • Harjoittelee tilastoihin liittyviä väittämiä esimerkiksi: DI keskipalkka naisilla on 4500 euroa ja miehillä 4900 euroa. Miksi näistä tiedoista ei voida laskea DI-keskipalkkaa?

Piiri, pinta-ala ja tilavuus

“Veljen huoneen pinta-ala on 12 m2 ja oman huoneen mitat ovat 4m x 4m, koko talon pinta-ala on 60 m2, kuinka monta neliömetriä on kodin muu pinta-ala?”

Prosenttilasku

Harjoittelee arjessa käytettävien desimaali- ja murtolukujen muuttamista prosenttiluvuiksi ja päinvastoin. Ei tarvitse osata prosenttilukujen kymmenesosia.