Salon kaupunki

Oppimisanalytiikan tutkimusinstituutti ja Salon kaupungin opetustoimi ovat jo pitkään tehneet yhteistyötä sähköisten oppimisen välineiden käytössä ja kehittämisessä. Salo on yksi maamme edelläkävijöitä näiden työkalujen käyttöönottajina.

Näille sivuille kokoamme ajankohtaisimmat ja tärkeimmät tiedot ja ohjeistukset Salon opettajille ja kouluille yhdestä paikasta löydettäväksi.

Kevään 2024 FUNA Junior -arviointi 2. luokan oppilaille

FUNA Junior- arviointivälineen pilotointi 2. luokkalaisille järjestetään Salossa 4.3. -5.4.2024. Tähän voivat osallistua kaikki halukkaat 2. luokat. Pilotoitava FUNA Junior -kokonaisuus sisältää arviointitehtävät sekä lukitaitojen että matemaattisten taitojen arviointiin.

FUNA Junior -pilotti

FUNA Junior on esi- ja alkuopetusikäisille lapsille suunnattu digitaalinen lukitaitojen ja matemaattisten taitojen arviointiväline, jota kehitetään nyt Salossa järjestettävän pilottitutkimuksen avulla. FUNA Junioria kehitettäessä olemme huomioineet lasten iän ja taitotason. FUNA Junioriin kehitetään samanaikaisesti testejä sekä lukitaitojen että matemaattisten taitojen arviointiin.

Salossa järjestettävä pilotti on ensimmäinen mahdollisuus päästä kokeilemaan uusia arviointivälineitä.

Osallistuminen

Voit ilmoittautua mukaan tästä linkistä. 

Testin suorittaminen vie kaksi oppituntia, jonka jälkeen pyydämme osallistuneita vastaamaan lyhyeen kyselyyn. Kyselyn avulla kerätään tietoa FUNAn jatkokehittämistä varten. Tämän lisäksi emme edellytä opettajalta tai ryhmältä muuta.

Tehtävien ohjeet toistetaan oppilaille puhuttuina, joten oppilaat tarvitsevat osallistumsta varten kuulokkeet. Tätä varten koulujen käyttöön on hankittu kuulokkeita, joita toimitetaan kouluille tarpeen mukaan. Jos koulullasi ei ole kuulokkeita, voit ilmoittaa siitä kyselyssä.

Testin aktivointi

Ilmottautumisen jälkeen voit pyytää ELA-opettajaanne aktivoimaan testin sinulle. Testin aktivointi on näytetty alla olevalla videolla. Kirjallisen ohjeen löydät tästä.

Testien suorittaminen

Suorittakaa osiot järjestyksessä niin, että lukemisen osuus tehdään ensin. Testin alussa oppilas laittaa päähänsä kuulokkeet ja aloittaa ensimmäisestä tehtävästä. Tämän jälkeen järjestelmä neuvoo oppilasta eteenpäin. Tehtävät sisältävät ohjeen ja harjoittelun, jonka jälkeen tehdään varsinainen tehtävä. Oppilas liikkuu näiden välillä nuolella. Viimeisen tehtävän jälkeen oppilas siirtyy lisätehtäviin, joita hän voi tehdä sillä välin kun muu ryhmä saa tehtävät valmiiksi.

Mitä hyötyä osallistumisesta on minulle ja ryhmälleni?

Osallistuminen mahdollistaa oppilaiden perustaitojen osaamisen kartoittamiseen, sillä jokainen osallistunut opettaja saa tiedon oppilaiden tuloksista. Saat tehtäväkohtaisen tiedon siitä, miten oppilas on suoriutunut testin eri osa-alueissa, josta on hyötyä esimerkiksi opetuksen ja tukitoimien suunnittelussa.

Osallistut myös kansallisesti käyttöön tulevien arviointivälineiden kehitykseen ja mahdollistat taitojen kehittymisen ja siihen vaikuttavien tekijöiden tutkimuksen.

Oppimisen Tuen Salkut (OTuS)

Oppimisen Tuen Salkkujen käyttöönotto on Salossa täydessä vauhdissa, ja kaikki halukkaat Salon koulujen opettajat saavat salkut käyttöönsä. Salkut saa käyttöönsä osallistumalla käyttöönottokoulutukseen. Lisätietoa löydät Teams-ryhmästä ”OTuS-materiaali (info)”. Salon opettajat voivat pyytää liittymistiedot Lealta (sähköposti alla).

Oppimisen Tuen Salkkujen käyttöönoton koordinaattorina toimii Lea Salokannel. Häneen voi olla yhteydessä missä tahansa OTuS-asiassa Salon Teamsin lisäksi sähköpostitse (lea.salokannel[at]salo.fi).

Voit antaa palautetta ja kehitysehdotuksia Oppimisen Tuen Salkuista tästä Forms-kyselystä. Kyselyyn vastataan nimettömästi, ja voit vastata kyselyyn myös vain soveltuvilta osin.