OPPIMISEN TUEN SALKUT

Mistä on kyse?

Oppimisen tuen salkut eli OTuS-salkut ovat ViLLE-oppimisympäristöön erityisopetuksen tueksi suunniteltuja tehtäväkokonaisuuksia, joissa harjoitellaan matematiikan ja äidinkielen perustaitoja. Yksi salkku keskittyy aina yhteen sisältöalueeseen, kuten kertolaskuun tai luetun ymmärtämiseen, eikä tehtäviä ole sidottu mihinkään tiettyyn luokka-asteeseen. 

Suomen- ja ruotsinkieliseen OTuS-salkkuvalikoimaan voi tutustua tämän sivun alalaidassa. OTuS-salkkujen yhteydestä löytyy myös arjen matemaattisten taitojen vahvistamiseksi suunnitellut numerotaitotaitoisuus-salkut. Lue lisää numerotaitoisuus-salkuista osoitteessa numerotaitoisuus.fi.


Miksi OTuS-salkut?

OTuS-salkuista hyötyvät sekä oppilas että opettaja!

OTuS-salkkuja varten ViLLEssä on oma käyttöliittymänsä, jonka käyttöönotto on helppoa ja nopeaa. ViLLE-oppimisympäristö mahdollistaa sen, että OTuS-salkkujen tehtävät arvioituvat automaattisesti, ja oppilas saa tehtävistä välittömän palautteen. Opettaja pystyy seuraamaan oppilaan oppimisen kehitystä reaaliajassa sekä havaitsemaan ja puuttumaan mahdollisiin oppimisen haastekohtiin jo varhaisessa vaiheessa. Lisäksi opetusalan asiantuntijoiden suunnittelemat valmiit materiaalit sekä automaattisesti arvioituvat tehtävät antavat opettajalle enemmän aikaa keskittyä oleelliseen eli oppimisprosessin tukemiseen.


Miten saan salkut käyttööni?

OTuS-salkut on jaettu Esittely-salkkuihin ja TRILA-salkkuihin. Jokaisen sisältöalueen alussa on vähintään yksi Esittely-salkku ja loput saman aihepiirin salkut ovat TRILA-salkkuja. ViLLE-opettaja saa Esittely-salkut käyttöönsä automaattisesti. Salkut löytyvät ViLLE-oppimisympäristössä opettajan käyttäjävalikosta sivun oikeasta yläkulmasta. Mikäli ViLLE-opettaja haluaa käyttöönsä myös TRILA-salkut, onnistuu se  TRILA-yhteistyömallimme kautta. Myös opettaja, jolla ei ole ViLLE-opettajan tunnuksia, saa salkut käyttöönsä TRILA-yhteistyömallin kautta. 

Tarkempi ohjeistus OTuS-salkkujen käyttöönottoon löytyy OTuS-ohjeistus painikkeen alta.


OTuS-salkut ja niiden kuvaukset:

**ESITTELYSALKUT

** Kellonajat 1. Tasat ja puolet tunnit

Tässä salkussa harjoitellaan kellonaikoja viisari- ja digitaalisen kellon avulla sekä opitaan niiden välisiä yhteyksiä. Tehtävissä käydään läpi tasoja ja puolia tunteja.

** Kellonajat 2. Yli ja vaille

Tässä salkussa kerrataan aluksi tasoja ja puolia tunteja siirtyen vähitellen hieman haastavampiin kellonaikoihin, kuten 10 yli tai 20 vaille. Tehtävissä harjoitellaan viisarikellolla ja digitaalisella kellolla.

** Kellonajat 3. Aika kuluu

Tässä salkussa harjoitellaan kellonaikojen järjestämistä aikajärjestykseen ja kellonaikojen yhteen- ja vähennyslaskuja. Teemana on ajan kuluminen ja sen laskeminen.

** Kellonajat 4. Ajan yksiköitä

Tässä salkussa harjoitellaan hahmottamaan aikaa ikävuosien, kuukausien, viikkojen, päivien ja vuorokausien kautta. Lisäksi harjoitellaan tuntien, minuuttien ja sekuntien suhteita. Salkku sisältää laskuja, joissa tulee muuttaa mm. vuorokaudet tunneiksi ja minuutit sekunteiksi.

**ESITTELYSALKUT

**Desimaaliluvut 1. Tutustutaan desimaalilukuihin

Tutustutaan desimaaliluvun kymmenes- sadas- ja tuhannesosiin. Tavoitteena ymmärtää desimaaliluvun käsite ja desimaalit osana kymmenjärjestelmää, hahmottaa murtoluvun ja desimaaliluvun välinen yhteys, sekä harjoitella desimaalilukujen vertaamista ja pyöristämistä.

Salkku sisältää muun muassa lukusuora- ja lukujonotehtäviä. Osa tehtävistä on sidottu arjen matikkaan ja siihen liittyvään käsitteistöön (esim. cm, dl, kg, €), jotta desimaalilukujen yhteys arkielämään hahmottuu. Osassa tehtävistä tarvitaan lukutaitoa.


Desimaaliluvut 2. Desimaaliluvuilla laskeminen

Tämä salkku sisältää desimaalilukujen yhteen- ja vähennyslaskuja. Ensin harjoitellaan kymmenesosilla ja sadasosilla erikseen, mutta kertauksessa kymmenesosia ja sadasosia sisältyy joissain tehtävissä myös samaan laskuun. Salkku sisältää paljon arjen matikkaa, kuten rahalaskuja. Osa laskuista on sanallisessa muodossa.

**ESITTELYSALKUT

**Geometria 1. Geometrian perusteet

Geometrian perusteita ja peruskäsitteitä. Tutustutaan pisteeseen, suoraan, janaan sekä murtoviivaan, ja harjoitellaan niiden nimeämistä. Tarkastellaan yleisimpiä tasokuvioita (kolmio, nelikulmio ja ympyrä), sekä harjoitellaan monikulmioiden nimeämistä kulmien lukumäärän mukaan. Tutustutaan erilaisiin kulmiin, ja harjoitellaan erottamaan terävä, tylppä ja suora kulma toisistaan.Osa tehtävistä vaatii lukutaitoa.

**ESITTELYSALKUT

** Jakaminen 1. Jaa kahdella

Harjoitellaan kokonaislukujen jakamista kahdella. Laskut menevät tasan tai niistä jää jakojäännös. Apuna kuvia.

** Jakaminen 2. Jaa kolmella

Harjoitellaan kokonaislukujen jakamista kolmella. Laskut menevät tasan tai niistä jää jakojäännös. Apuna kuvia.

Jakaminen 3. Jaa neljällä

Harjoitellaan kokonaislukujen jakamista neljällä. Laskut menevät tasan tai niistä jää jakojäännös. Apuna kuvia.

Jakaminen 4. Jaa viidellä

Harjoitellaan kokonaislukujen jakamista viidellä. Laskut menevät tasan tai niistä jää jakojäännös. Apuna kuvia.

Jakaminen 5. Jaa kuudella

Harjoitellaan kokonaislukujen jakamista kuudella. Laskut menevät tasan tai niistä jää jakojäännös. Apuna kuvia.

Jakaminen 6. Jaa seitsemällä

Harjoitellaan kokonaislukujen jakamista seitsemällä. Laskut menevät tasan tai niistä jää jakojäännös. Apuna kuvia.

Jakaminen 7. Jaa kahdeksalla

Harjoitellaan kokonaislukujen jakamista kahdeksalla. Laskut menevät tasan tai niistä jää jakojäännös. Apuna kuvia.

Jakaminen 8. Jaa yhdeksällä

Harjoitellaan kokonaislukujen jakamista yhdeksällä. Laskut menevät tasan tai niistä jää jakojäännös. Apuna kuvia.

Jakolaskujen kertaus 1. Jaa luvuilla 2 ja 5

Kerrataan aiemmin opittua: pienten lukujen jakamista kahdella ja viidellä, keskitasoisten lukujen jakamista kahdella ja viidellä, jakojäännös sekä suurten lukujen jakaminen kahdella ja viidellä.

Jakolaskujen kertaus 2. Jaa luvuilla 3 ja 4

Harjoitellaan kokonaislukujen jakamista kolmella ja neljällä. Laskut menevät tasan tai niistä jää jakojäännös. Apuna kuvia.

Jakolaskujen kertaus 3. Jaa luvuilla 6 ja 7

Harjoitellaan kokonaislukujen jakamista kuudella ja seitsemällä. Laskut menevät tasan tai niistä jää jakojäännös. Apuna kuvia.

Jakolaskujen kertaus 4. Jaa luvuilla 8 ja 9

Harjoitellaan kokonaislukujen jakamista kahdeksalla ja yhdeksällä. Laskut menevät tasan tai niistä jää jakojäännös. Apuna kuvia.

Jakolaskujen kertaus 5. Jaa luvuilla 2 – 5

Harjoitellaan kokonaislukujen jakamista luvuilla 2 – 5. Laskut menevät tasan tai niistä jää jakojäännös. Apuna kuvia.

Jakolaskujen kertaus 6. Jaa luvuilla 6 – 9

Harjoitellaan luvuilla 6 – 9 jakamista. Laskut menevät tasan tai niistä jää jakojäännös. Apuna kuvia.

Jakolaskujen kertaus 7. Jaa luvuilla 2 – 9

Harjoitellaan luvuilla 2 – 9 jakamista. Laskut menevät tasan tai niistä jää jakojäännös. Apuna kuvia.

**ESITTELYSALKUT

**Kertolasku 1. Kertotaulut 0 – 2, 10

Tässä salkussa tutustutaan kertolaskuun aluksi yhteenlaskun kautta. Tehtävissä kerrotaan luvuilla 0, 1, 2 ja 10.

Kertolasku 2. Kertotaulut 3 – 5

Tässä salkussa tutustutaan kertotauluihin 3, 4 ja 5 sekä kerrataan myös hieman kertotaluja 0-2 ja 10. Kertolaskuja lähestytään yhteenlaskujen kautta.

Kertolasku 3. Kertotaulut 6 – 9

Tässä salkussa tutustutaan kertotauluihin 6, 7, 8 & 9 sekä kerrataan hieman aiemmin opittuja kertotauluja (0-5 & 10). Kuten aiemmissa salkuissa, harjoitellaan kertolaskujen muodostumista yhteenlaskun kautta.

Kertolasku 4. Kertotaulujen kertaus

Tässä salkussa kerrataan kertosalkuissa läpikäydyt kertotaulut (0 – 10). Jos oppilas hallitsee jo kertotaulut, voi hän siirtyä suoraan tähän salkkuun, jossa ovat jo kaikki kertotaulut.

**ESITTELYSALKUT

** Lukumäärät 1. (1-10)

Tässä salkussa harjoitellaan tunnistamaan ja vertailemaan pieniä lukumääriä symboleiden ja kuvien avulla.

Lukumäärät 2. Määrät ja symbolit (1-10)

Yhdistetään lukumääriä numerosymboleihin ja harjoitellaan piirtämään numeroita.

Lukumäärät 3. Symbolit (1-10)

Harjoitellaan numerosymbolien käyttöä. Järjestetään numeroita suuruusjärjestykseen, yhdistetään ääneen luettu numero symboliin ja piirretään numeroita.

Lukumäärät 4. Hajotelmat (3-10)

Harjoitellaan numerosymbolien käyttöä. Järjestetään numeroita suuruusjärjestykseen, yhdistetään ääneen luettu numero symboliin ja piirretään numeroita.

** Lukujono 0 – 20

Salkku sisältää lukujono ja -suora tehtäviä lukualueella 0 – 20.

Lukualue laajenee 1. Kokonaisluvut [0,1000]

Tutustutaan lukualueeseen [0, 1000]. Tehtävissä muun muassa luvun rakentamista, lukusuoralaskuja, rahalaskuja, sekä yhteen- ja vähennyslaskuja lukualueella 0-1000. Vain kokonaislukuja.

Paikka-arvo & kymmenjärjestelmä

Tässä salkussa harjoitellaan tunnistamaan kymmenjärjestelmän lukuyksiköitä sekä laskemaan yhteen- ja vähennyslaskuja. Neljännellä oppitunnilla tutustutaan myös desimaaleihin opetusvideoiden avulla.

Laskujärjestyssääntö

Salkussa tutustutaan ensin laskujärjestykseen ilman sulkeita. Toisella oppitunnilla tehtävissä harjoitellaan laskuja sulkujen kanssa. Aluksi laskuissa käydään helpoimpia kerto- sekä yhteen- ja vähennyslaskuja. Neljännellä oppitunnilla laskujärjestyksessä sivutaan jakolaskua (tämän oppitunnin voi tarvittaessa piilottaa, mikäli jakolaskua ei ole vielä käyty läpi). Lopuksi kerrataan ja tehdään helpompia sanallisia tehtäviä.

**ESITTELYSALKUT

** 1. Pituus

Sisältää 5 oppituntia käsitellen pituuden yksiköitä (mm – km). Harjoitellaan pituuden hahmottamista, mittaamista ja arviointia.

2. Massa

Arvioidaan esineiden massoja ja harjoitellaan massan yksiköiden käyttöä: ensimmäisillä kierroksilla g-kg, viimeisimmillä mennään mg-t -tasoille.

3. Pinta-ala

Pinta-alan yksiköitä ja niiden yksikönmuunnoksia sekä pinta-alan laskemista.

4. Tilavuus

Harjoitellaan tilavuuden yksikönmuunnoksia.

5. Eri mittayksiköitä

Kerrataan mittaaminen ja yksikönmuunnokset -salkkujen 1.-4. sisältöjä.

**ESITTELYSALKUT

** Murtoluvut 1. Tutustuminen

Tässä salkussa tutustutaan tavallisimpiin murtolukuihin ja harjoitellaan hahmottamaan visuaalisesti, miltä murtoluku näyttää. Tehtävissä sivutaan käsitteitä osoittaja ja nimittäjä. Lisäksi opitaan hahmottamaan, mitä tarkoittaa puolikas ja kokonainen.

Murtoluvut 2. Murtoluvun suuruus

Tässä salkussa käydään läpi murtolukujen perusteita: jakamista osiin, murtoluvun kirjaamista kuvasta, murtoluvun suuruutta, vertailua sekä sekalukuja.

Murtoluvut 3. Murtoluvun peruslaskutoimitukset

Tässä salkussa harjoitellaan samannimisten murtolukujen yhteen- ja vähennyslaskua. Aluksi harjoitellaan perusteita, ja viimeisillä oppitunneilla on mukana sanallisia tehtäviä ja sekalukuja.

Murtoluvut 4. Erinimisten murtolukujen yhteen- ja vähennyslasku

Tässä salkussa edetään aluksi samannimisten murtolukujen kertolaskusta ja kertotaulujen kertauksesta kohti erinimisten murtolukujen yhteen- ja vähennyslaskua. Lisäksi harjoitellaan laventamista ja supistamista.

Murtoluvut 5. Kertominen

Tehtävissä murtolukua kerrotaan luonnollisella luvulla (2 * 3/5), murtoluvulla kerrotaan luonnollista lukua (1/2 * 4) ja murtolukuja kerrotaan keskenään (1/2 * 1/4).

Murtoluvut 6. Jakaminen

Tehtävissä murtolukua jaetaan luonnollisella luvulla (2/5: 2). Murtoluvulla jaetaan luonnollista lukua (3 : (1/2)) ja murtolukuja jaetaan keskenään (1/2 : 1/4)

**ESITTELYSALKUT

** Prosentit 1.

Tässä salkussa harjoitellaan hahmottamaan prosenttiosuuksia (10, 20, 50 & 100%) kokonaisuuksista konkreettisin keinoin. Esim. pyydetään värittämään 50 % kokonaisuudesta jne. Lisäksi prosentit muutetaan murtoluvuiksi.

Prosentit 2.

Tässä salkussa harjoitellaan laskemaan, miten paljon esimerkiksi 50% on jostakin luvusta edeten yhä haastavempiin laskutoimituksiin. Lisäksi harjoitellaan muuttamaan prosenttilukuja desimaaliluvuiksi. Salkun loppupuolella käydään läpi myös sitä, mikä on prosenttikerroin ja, miten sitä voidaan hyödyntää prosenttilaskuissa.

Prosentit 3.

Tässä salkussa käydään läpi vaativampia prosenttilaskuja. Oppilaan tulee osata yhdistää prosenttikerroin (desimaaliluku) ja prosenttiluku. Salkussa käydään myös laskuja, joissa tuotetta on alennettu tai korotettu jokin pronsenttiosuus ja se tulee laskea. Salkussa on sanallisia tehtäviä.

**ESITTELYSALKUT

** Yhteen- ja vähennyslaskut 1. (1 – 10)

Harjoitellaan yhteen- ja vähennyslaskuja lukualueella 1 – 10 symboleilla ja numeroilla.

Yhteen- ja vähennyslaskut 2. (0 -20)

Yhteen- ja vähennyslaskujen harjoittelua alueella 0 – 20. Painopiste kymmenen ylittämisessä ja alittamisessa.

Yhteen- ja vähennyslaskut 3. (0 -100)

Yhteen- ja vähennyslaskuja lukualueella 0-100.

Yhteen- ja vähennyslaskut 4. (0-1000)

Yhteen- ja vähennyslaskujen harjoittelua lukualueella 0 – 1000.

Huom! Lisää aihepiirin tehtäviä löytyy Lukujärjestelmä ja lukujono -kategorian salkusta Lukualue laajenee 1. Kokonaisluvut [0,1000]Yhteen- ja vähennyslaskujen harjoittelua lukualueella 0 – 1000.

**ESITTELYSALKUT

**Lausekkeet 1.

Tässä salkussa opetellaan laskemaan muuttujien kanssa. Salkussa aloitetaan asettamalla lukuja säkkeihin ja laskemalla säkkien avulla, ja päädytään lopuksi täydentämään puuttuvia termejä yhteen-, vähennys- ja jakolausekkeisiin.

**ESITTELYSALKUT

1. Harjoitellaan isoja ja pieniä kirjaimia

Tässä salkussa käydään läpi kaikki kirjaimet. Tehtävissä piirretään kirjaimia sormella tai hiirellä, tunnistetaan isoja ja pieniä kirjaimia sekä tunnistetaan kirjaimia äänen perusteella.

** 2. Tavut ja äänteet

Tässä salkussa harjoitellaan aluksi äänteitä ja kirjaimia. Monipuolisissa tehtävissä piirretään muun muassa kirjaimia sormella. Tehtävät etenevät vähitellen sananmuodostusharjoituksiin, joissa sanoihin lisätään puuttuvia alku- ja lopputavuja. Tehtävät ja niiden ohjeistukset sisältävät ainoastaan suuraakkosia ja sopivat siksi myös aloittelevalle lukijalle ja kirjoittajalle.

3. Sanavartalot ja taivutukset

Tässä salkussa harjoitellaan sanojen taivutusta ja konsonanttien ja vokaalien vaihtelua. Salkun edetessä sanasto muuttuu haastavammaksi, mutta tehtävissä keskitytään arkisiin ja yksinkertaisiin sanoihin. Jokaisella kierroksella on lukemista, kirjoittamista ja kuuntelua edellyttäviä harjoituksia.

Kierrokset 1–8 eivät sisällä kaksoiskonsonanttia. Kierrokset 9–14 keskittyvät kaksoiskonsonantin sisältäviin sanoihin. Sanoja taivutetaan kierroksesta riippuen joko sisä- tai ulkopaikallissijoissa.

4. Sanat ja sanojen muodostaminen

Tässä salkussa harjoitellaan tavutusta. Aluksi muodostetaan lyhyitä sanoja ja lopuksi pidempiä. Tehtävissä järjestetään esimerkiksi tavuja sanoiksi sekä muodostetaan sanoja kirjainten ja kuvien avulla.

** 5. Luetun ymmärtäminen: virkkeet

Tässä salkussa harjoitellaan luetun ymmärtämistä virketasolla. Harjoitusten tekstit ovat pituudeltaan yhdestä muutamaan virkettä. Jokaisella kierroksella on tehtäviä, joissa oppilas joko valitsee oikean vastauksen tai kirjoittaa itse oman vastauksensa. Kierroksia tai harjoituksia ei tarvitse tehdä järjestyksessä. Sisältö kannattaa valita oppilaan taitotason mukaan.

Huom! Salkun sanasto on pitkälti eheytetty ympäristö- ja yhteiskuntaoppiin, mutta tavoitteena ei ole opetella kyseisten oppiaineiden sisältöjä.







6. Luetun ymmärtäminen: pilkotut tekstit

Salkku koostuu kuudesta oppitunnista, jotka sisältävät luetun ymmärtämisen tehtäviä. Harjoitukset liittyvät arjen taitoihin ja yleistietoon. Jokaisessa harjoituksessa on lyhyt teksti, joka on jaettu osiin lukemisen helpottamiseksi. Ennen jokaista kysymystä oppilas lukee 1–4 virkettä ja yrittää ymmärtää niiden sisällön. Oppitunnin otsikossa kerrotaan, montako virkettä luetaan ennen vastaamista.

7. Luetun ymmärtäminen: tekstit

Tässä salkussa harjoitellaan pidempien tekstien lukemista. Tehtävissä etsitään yksityiskohtia tekstistä ja harjoitellaan virkkeiden välisen tiedon yhdistämistä. Lyhyet tekstit -kierrosten tehtävissä tekstit ovat pituudeltaan kahdesta virkkeestä muutamaan virkkeeseen. Tekstit-kierroksilla tekstit ovat pituudeltaan yhdestä muutamaan kappaletta. Kierroksia tai harjoituksia ei tarvitse tehdä järjestyksessä. Sisältö kannattaa valita oppilaan taitotason mukaan.

Huom! Salkun sanasto on pitkälti eheytetty ympäristö- ja yhteiskuntaoppiin, mutta tavoitteena ei ole opetella kyseisten oppiaineiden sisältöjä.




8. Luetun ymmärtäminen: solmukohdat

Tässä salkussa on kierroksia, joilla käsitellään erilaisia luetun ymmärtämisen solmukohtia. Tehtävissä on monipuolisesti eri tekstilajeja. Aihealueet liittyvät yleis- ja ympäristötietoon sekä arjen taitoihin.


Salkussa käsiteltävät solmukohdat ja sisällöt:

Yksityiskohdat – Erilaisia tehtävätyyppejä, joissa esitetään väitteitä tai kysymyksiä, jotka liittyvät tekstissä tai kuvassa oleviin yksityiskohtiin.

Kieltoilmaukset – Harjoituksia, joissa pyritään tunnistamaan ja ymmärtämään kieltoilmaus joko tekstissä tai tekstistä esitetyssä kysymyksessä ja väitteessä.

Ennakointi –Kierroksella harjoitellaan ennakointitaitoja. Tehtävissä esimerkiksi yhdistetään otsikko ja siihen sopiva sisältö, ennakoidaan tulevia tapahtumia tekstissä, sekä valitaan tekstille sopiva loppu.

Strategiat – Harjoitellaan luetun ymmärtämistä ja tekstin tulkitsemista tukevia strategioita. Strategiat 1 -kierroksella harjoitellaan sitä, miten tekstejä kannattaa lukea, jotta niiden sisältö jää mieleen. Strategiat 2 -kierroksella harjoitellaan tekstin tiivistämistä ja pääkohtien etsimistä. Tehtävissä yhdistetään tekstejä ja niihin sopivia tiivistelmiä toisiinsa. Kierroksella on myös kuvatehtäviä.

Päättely – Päättelyn taitoja harjoitellaan tehtävillä, joissa kysyttävää asiaa ei ole suoraan kerrottu tekstissä, vaan se jää pääteltäväksi luetun perusteella.


**ESITTELYSALKUT

Erisnimi vai yleisnimi?

Tässä salkussa harjoitellaan eris- ja yleisnimiä. Oppitunneilla tutustaan aluksi erisnimiin, sitten yleisnimiin, joiden jälkeen harjoitellaan tunnistamaan niitä virkkeistä. Kaksi ensimmäistä oppituntia ovat helpompia ja kaksi viimeistä hieman haastavampia.

Yhdyssanat ja synonyymit

Ensimmäiset neljä oppituntia harjoitellaan yhdyssanoja ja kaksi viimeistä synonyymejä. Yhdyssanatehtävät vaativat lukutaitoa. Synonyymi -tehtävät ovat jo asteen haastavampia ja vaativat sanojen merkitysten ymmärrystä, joten tarvittessa ne voi piilottaa silmäpainikkeesta.

** Sanaluokat 1.

Tässä salkussa käydään läpi verbit, verbien taivutusmuodot, substantiivit, adjektiivit, numeraalit, pronominit ja taipumattomat sanat. Tehtävät sopivat sanaluokkia harjoittelevalle/kertaavalle oppilaalle. Mukana on jonkun verran opettavaa materiaalia, mutta jonkinlainen käsitys sanaluokista olisi hyvä olla ennen salkun läpikäymistä.

Sanaluokat 2.

Tässä salkussa käydään läpi kaikki sanaluokat. Tehtävissä jatketaan Sanaluokat 1. -salkun tehtävistä sekä kerrataan jo opittua. Tehtäviä verbin taipumisesta ja aikamuodoista on Sanaluokat 1. salkkua enemmän.

** Tutustutaan virkkeeseen

Tässä salkussa harjoitellaan virkkeen rakennetta (pääasiassa iso alkukirjain ja lopetusmerkit). Tehtävissä on melko yksinkertaisia virkkeitä ja pituudeltaan lyhyitä. Mukana myös kysyvä- ja kieltolause.

Virke ja lause

Tässä salkussa kerrataan aluksi virkkeen käsitettä, jonka jälkeen harjoitellaan pää- ja sivulausetta sekä alistuskonjuktioita. Tehtävät ovat tasoltaan 5-6.luokkalaiselle, mutta soveltuvat salkkujen periaatteiden mukaisesti ikätasosta riippumatta kaikille!

Lauseenjäsenet

Tässä salkussa tutustutaan lauseenjäseniin ja harjoitellaan niitä. Ensin käydään läpi predikaatti ja subjekti. Sitten objekti ja viimeinen oppitunti on kertaava. Tehtävissä on pääasiassa yhdistelyjä, tunnistustehtäviä ja pelillisyyttä, mutta myös tehtäviä, joissa lauseenjäsen tulee tunnistaa ja kirjoittaa.

A2.2 Tilastot ja tödennäköisyys

Osaa vertailla kuvaajissa olevien määrien suuruuksia, ja järjestellä suuruusjärjestykseen. Osaa tulkita yksinkertaisia taulukoita ja diagrammeja.Ymmärtää todennäköisyydestä käsitteitä kuten mahdoton tai varma tapahtuma ja 50% mahdollisuus.

B2.1 Tilastot ja todennäköisyys

Ymmärtää mitä tarkoittaa frekvenssi, keskiarvo, mediaani ja moodi annetusta aineistosta. Ymmärtää kääntäen verrannollisuuden esimerkiksi jarrutusmatkoissa.

A2.2 Piiri, pinta-ala ja tilavuus

Osaa laskea monikulmioiden piirejä ja soveltaa taitoa työelämän vaatimuksissa ja muissa arjen tilanteissa.

B1.1 Piiri, pinta-ala ja tilavuus

Osaa laskea monikulmioiden piirejä.
Osaa laskea neliön ja suorakulmion pinta-alan.
Osaa laskea ympyrän piirin ja ymmärtää piin käsitteen.

B1.2 Piiri, pinta-ala ja tilavuus

Osaa laskea kolmion ja suunnikkaan pinta-alan.
Osaa laskea ympyrän pinta-alan.

B2.1 Piiri, pinta-ala ja tilavuus

Osaa laskea piirejä ja pinta-aloja kokonaisluvuilla sekä arvioida mitattavan kohteen kokoa ja yksinkertaisten kappaleiden tilavuuksia.

A0.2 Lukumäärät ja numerot

A0.1 Erottaa pienemmän määrän suuremmasta. Järjestelee esineitä ja asioita ominaisuuksien mukaan.

A0.2 Tuntee numerot lukualueella 1-9 ja erottaa pienemmän määrän suuremmasta. Tekee luokitteluja ja luettelee numeroita järjestyksessä.

A1.1 Lukujärjestelmä

Tuntee ja osaa kirjoittaa numerot 1–9. Osaa järjestää kuvissa olevia määriä suuruusjärjestykseen. Osaa täydentää lukujonoja lukualueella 1–9.

A1.2 Lukujärjestelmä

Osaa kirjoittaa ja vertailla lukuja lukualueella 1-20.
Osaa luetella parillisia ja parillisia lukuja. Ymmärtää nollan käsitteen.

A2.1 Lukujärjestelmä

Osaa käyttää luonnollisia lukuja yhteen- ja vähennyslaskuissa ja suuruuusvertailussa lukualueella 0-100.

A2.2 Lukujärjestelmä

Hallitsee luonnollisia lukuja lukualueella 0-10000.

B1.1 Lukujärjestelmä

Osaa käyttää luonnollisia lukuja lukualueella 0-100 ja desimaalilukuja sadasosien tarkkuudella. Osaa laskea myös negatiivisilla luvuilla esimerkiksi lämpömittariasteikon avulla.

B1.2 Lukujärjestelmä

Osaa käyttää luonnollisia lukuja ilman lukualuerajoituksia. Ymmärtää sulkeiden käsitteen ja negatiivisia lukuja sekä potenssin ja lukujen alkutekijöiden käsitteet.

B2.1 Lukujärjestelmä

Hallitsee toisen potenssin lukualueella ja ymmärtää niiden yhteyden kertolaskuihin. Mukana myös jo hieman kolmen potenssia.

A2.1 Murtoluvut

Osaa yhdistää yksinkertaisia murtolukuja, kuten kolmasosa, neljäsosa ym. niitä vastaaviin kuviin.

A2.2 Murtoluvut

Osaa yhdistää murtolukuja ja sekalukuja niitä vastaaviin kuviin. Osaa laskea yhteen ja vähennyslaskuja samannimisillä murtoluvuilla.Osaa sijoittaa murtolukuja lukusuoralle.

B1.1 Murtoluvut

Osaa yhdistää murto- ja sekalukuja niitä vastaaviin kuviin. Osaa laskea yhteen ja vähentää samalla nimittäjällä olevia yksinkertaisia murtolukuja. Osaa vertailla yksinkertaisia eri nimittäjällä olevia murtolukujen suuruuksia (1/2, 1/3, 1/4 ja 1/5).

B2.1 Murtoluvut

Ymmärtää arjessa käytettävien murtolukujen yhteyden prosenttilukuihin ja osaa soveltaa yhteyttä todennäköisyyksissä, taulukoissa ja diagrammeissa.

B1.1 Prosenttilasku

Osaa muuntaa prosenteiksi murtolukuja, kuten 1/2, 1/4 ja 1/5. Osaa laskea kuinka monta prosenttia. Osaa muuttaa prosenttilukuja desimaali- ja murtoluvuiksi sekä päinvastoin.

B1.2 Prosenttilasku

Osaa muuttaa arjessa käytettävät prosenttiluvut desimaali- ja murtoluvuiksi ja päinvastoin. Osaa tehdä havaintoja prosenttiluvuista arjen tilanteissa.

B2.1 Prosenttilaskua

 Osaa laskea prosenttilaskuja sujuvasti ja soveltaa esimerkiksi hintojen alennuksiin tai korkoihin.

**DEMOPORTFÖLJER

** Talföljd 0 – 20

I den här portföljen får eleven öva på att lösa uppgifter med talföljder och tallinjer, talområdet är 0 – 20.

Talområdet utvidgas med heltal

Addition och subtraktion inom talområdet [0, 1000] samt addition och subtraktion inom talområdet [-100, 100].

Platsvärde och tiosystemet

I den här portföljen får eleven öva på att identifiera enheterna i tiosystemet samt beräkna addition och subtraktion. På den fjärde lektionen introducerar också decimaltal m.h.a. vidoer.

Räkneordning

I den här portföljen får eleven först bekanta sig med räkneordningen då parenteser inte finns med. På den andra lektionen övar hen på att göra beräkningar med parenteser. I början behandlas enklare multiplikations-, additions- och subtraktionsoperationer. På den fjärde lektionen introduceras räkneordningen för divisionsberäkningar (denna lektion kan döljas vid behov om divisionsberäkningarna ännu inte har behandlats). Slutligen får eleven repetera och göra några enklare skriftliga uppgifter.

Talområdet utvidgas 1. Heltal [0,1000]

Den här portföljen går igenom talområdet [0, 1000]. Uppgifterna behandlar bl.a. taluppbyggnad, tallinjen, räkning med pengar, addition och subtraktion inom talområdet 0-1000. Endast heltal förekommer.

** DEMOPORTFÖLJER

** Antal 1. Mängder (1-10)

 I den här portföljen tränar eleven på att identifiera och jämföra små tal med hjälp av symboler och bilder.

** Antal 2. Mängder och symboler (1 -10)

Förena rätt antal med rätt siffersymbol. Öva att skriva siffror.

** Antal 3. Symboler

I den här portföljen får eleven öva på att använda talsymboler. Eleven ska b.la. ordna talen i storleksordning, para ihop det upplästa talet med symbolen och spåra tal.

** Antal 4. Uppdelningar (3 – 10)

I den här portföljen får eleven öva på uppdelningar. Bilder med antal finns med som hjälpmedel.

** Additioner och subtraktioner 1. (1 – 10)

I den här portföljen får eleven öva på additioner och subtraktioner inom talområdet 1 – 10.

Additioner och subtraktioner 2. (0 – 20)

I den här portföljen får eleven öva på additioner och subtraktioner inom talområdet 0 – 20. Fokus på tiotalsövergång.

Additioner och subtraktioner 3. (0 – 100)

I den här portföljen får eleven öva på additioner och subtraktioner inom talområdet 0-100.

Additioner och subtraktioner 4. (0-1000)

 Additioner och subtraktioner inom talområdet 0 – 1 000.

** DEMOPORTFÖLJER

** Multiplikation 1. Tabellerna 0 – 2, 10

I den här portföljen introduceras multiplikation först med hjälp av addition. Uppgifterna behandlar multiplikation med talen 0, 1, 2 och 10.

Multiplikation 2. Tabellerna 3 – 5

I den här portföljen får eleven bekanta sig med multiplikationstabellerna 3, 4 och 5, och det förekommer även repetition av tabellerna i Multiplikation 1. (Tabellerna 0-2, 10). Multiplikationer introduceras med hjälp av addition.

Multiplikation 3. Tabellerna 6 – 9

I den här portföljen introduceras multiplikationstabellerna 6, 7, 8 & 9 och det förekommer även repetition av tidigare tabeller (0-5 & 10). Multiplikationer introduceras med hjälp av addition, precis som i de tidigare portföljerna.

Multiplikation 4. Repetera tabellerna

I den här portföljen förekommer repetition av multiplikationstabellerna (0 – 10). Om eleven redan behärskar multiplikationstabellerna så kan hen gå direkt till denna portfolio, som innehåller alla tabeller.

** DEMOPORTFÖLJER

** Division 1. Dela med två

Eleven får öva på att dividera heltal med två. Beräkningarna kan antingen gå jämnt eller så förekommer det rest. Bilder finns med som hjälpmedel.

** Division 2. Dela med tre

Eleven får öva på att dividera heltal med tre. Beräkningarna kan antingen gå jämnt eller så förekommer det rest. Bilder finns med som hjälpmedel.

Division 3. Dela med fyra

Eleven får öva på att dividera heltal med fyra. Beräkningarna kan antingen gå jämnt eller så förekommer det rest. Bilder finns med som hjälpmedel.

Division 4. Dela med fem

Eleven får öva på att dividera heltal med fem. Beräkningarna kan antingen gå jämnt eller så förekommer det rest. Bilder finns med som hjälpmedel.

Division 5. Dela med sex

Eleven får öva på att dividera heltal med sex. Beräkningarna kan antingen gå jämnt eller så förekommer det rest. Bilder finns med som hjälpmedel.

Division 6. Dela med sju

Eleven får öva på att dividera heltal med sju. Beräkningarna kan antingen gå jämnt eller så förekommer det rest. Bilder finns med som hjälpmedel.

Division 7. Dela med åtta

Eleven får öva på att dividera heltal med åtta. Beräkningarna kan antingen gå jämnt eller så förekommer det rest. Bilder finns med som hjälpmedel.

Division 8. Dela med nio

Eleven får öva på att dividera heltal med nio. Beräkningarna kan antingen gå jämnt eller så förekommer det rest. Bilder finns med som hjälpmedel.

Repetera av division 1. Dela med 2 och 5

Eleven får öva på att dividera heltal med två och fem. Bilder finns med som hjälpmedel.

Repetera av division 2. Dela med 3 och 4

Eleven får öva på att dividera heltal med tre och fyra. Beräkningarna kan antingen gå jämnt eller så förekommer det rest. Bilder finns med som hjälpmedel.

Repetera av division 3. Dela med 6 och 7

Eleven får öva på att dividera heltal med sex och sju. Beräkningarna kan antingen gå jämnt eller så förekommer det rest. Bilder finns med som hjälpmedel.

Repetera av division 4. Dela med 8 och 9

Eleven får öva på att dividera heltal med åtta och nio. Beräkningarna kan antingen gå jämnt eller så förekommer det rest. Bilder finns med som hjälpmedel.

Repetera av division 5. Dela med 2 – 5

Eleven får öva på att dividera heltal med talen 2 – 5. Beräkningarna kan antingen gå jämnt eller så förekommer det rest. Bilder finns med som hjälpmedel.

Repetera av division 6. Dela med 6 – 9

Eleven får öva på att dividera heltal med talen 6 – 9. Beräkningarna kan antingen gå jämnt eller så förekommer det rest. Bilder finns med som hjälpmedel.

Repetera av division 7. Dela med 2 – 9

Eleven får öva på att dividera heltal med talen 2 – 9. Beräkningarna kan antingen gå jämnt eller så förekommer det rest. Bilder finns med som hjälpmedel.

** DEMOPORTFÖLJER

** Bråktal 1. Bekanta dig med bråk

I den här portföljen får eleven bekanta sig med de vanligaste bråktalen och öva på att visuellt tolka hur bråktal ser ut. I uppgifterna bortses från begreppen täljare och nämnare. Eleven får lära känna igen helor och halvor.

Bråktal 2. Bråktalets storlek

I den här portföljen får eleven bekanta sig med bråktalets grunder: division i delar, bråktal i bilder, bråktalets storlek, jämförelse och blandade tal.

Bråktal 3. Grundläggande beräkningar

I den här portföljen får eleven öva på addition och subtraktion av bråktal med gemensam nämnare. Först övar man på grunderna och senare förekommer det även skriftliga uppgifter och tal i blandad form.

Bråktal 4. Addition och subtraktion av bråktal med olika nämnare

I den här portföljen får eleven börja med repetition av bråktal med gemensam nämnare och sedan gå vidare till addition och subtraktion av bråktal med olika nämnare. Eleven får därutöver öva på förlängning och förkortning.

Bråktal 5. Multiplikation

I den här portföljen får eleven öva på multiplikation med naturliga tal (2 * 3/5), multiplicera naturliga tal med bråktal (1/2 * 4) och multiplicera bråktal sinsemellan (1/2 * 1/4).

Bråktal 6. Division

I den här portföljen får eleven dividera bråktal med naturliga tal (2/5: 2). Dessutom divideras naturliga tal med bråktal (3 : (1/2)) och bråktal divideras även sinsemellan (1/2 : 1/4).

** DEMOPORTFÖLJER

** Procent 1.

I den här portföljen får eleven öva på procentandelar (10, 20, 50 & 100%) på konkreta sätt. Eleven får exempelvis färglägga 50 % av helheten osv. Därutöver får eleven omvandla procentsatserna till bråk.

Procent 2.

I den här portföljen får eleven öva på att räkna ut hur mycket, till exempel, 50 % av ett tal är. Beräkningarna blir allt mer utmanande. Därutöver får eleven öva på att konvertera procenttal till decimaltal. Mot slutet av portföljen går man även igenom vad procentfaktorn är och hur den kan utnyttjas i procentberäkningar.

Procent 3.

I den här portföljen får eleven öva på mer krävande procentberäkningar. Eleven ska kunna kombinera en procentfaktor (decimaltal) och ett procenttal. Det förekommer även beräkningar där priset på en produkt har minskat eller ökat med en viss procentsats, och eleven får ta reda på det nya priset. Portföljen innehåller även textuppgifter.

** DEMOPORTFÖLJER

** Tider 1. Jämna och halva timmar

I den här portföljen får eleven öva på tid med hjälp av analoga och digitala klockor och eleven får även bekanta sig med kopplingen mellan dessa två. Uppgifterna behandlar jämna och halva timmar.

** Tider 2. Över och i

I den här portföljen får eleven först repetera jämna och halva timmar och sedan gå vidare till svårare tider som 10 över eller 20 i. Uppgifterna behandlar både den analoga och digitala klockan.

** Tider 3. Tiden passerar

I den här portföljen får eleven öva på att ordna klockslag i kronologisk ordning samt addition och subtraktion av tid. Temat är tiden som passerat och beräkning av den.

** Tider 4. Tidsenheter

I den här portföljen får eleven öva på att identifiera tid m.h.a. ålder, månader, veckor, dagar och dygn. Dessutom förekommer övningar om sambandet mellan timmar, minuter och sekunder. Portföljen innehåller beräkningar, där man ska omvandla bl.a. dygn till timmar och minuter till sekunder.

** DEMOPORTFÖLJER

** 1. Längd

I den här portföljen får eleven öva på längdenheter (mm – km). Eleven får bland annat träna på att känna igen längd samt öva på mått och uppskattningar.

2. Massa

I den här portföljen får eleven uppskatta massan av föremål samt öva på användning av enheter: de första rundorna innehåller uppgifter med g-kg, de senare rundorna innehåller uppgifter med mg-t.

3. Area

I den här portföljen får eleven öva på areaenheter, enhetsomvandling och beräkning av area.

4. Volym

I den här portföljen får eleven öva på volymenheter.

5. Olika mått

I den här portföljen får eleven repetera innehållet från samtliga mått och enhetsomvandling -portföljer.

** DEMOPORTFÖLJER

**Geometri 1. Geometrins grunder

Geometrins grunder och grundläggande begrepp. Eleven introduceras och övar på att namnge punkter, linjer, sträckor och öppna polygoner. Eleven undersöker de vanligaste plangeometriska figurerna (triangel, fyrhörning och cirkel) och öva på att klassificera månghörningar utifrån antalet vinklar. Eleven bekantar sig med de olika typerna av vinklar och övar på att skilja mellan spetsiga, trubbiga och räta vinklar.

Vissa av uppgifterna kräver läsförmåga.


** DEMOPORTFÖLJER

** Decimaltal 1. Bekanta dig med decimaltal

I denna portfölj får eleven bekanta sig med tiondelar, hundradelar och tusendelar i ett decimaltal. Syftet är att förstå begreppet decimaltal och decimaltal som en del av tiosystemet, att förstå förhållandet mellan bråk och decimaltal samt att träna på att jämföra och avrunda decimaltal.

Portföljen innehåller bland annat övningar med talföljder och tallinjer. En del av uppgifterna är kopplade till vardagsmatematik och relaterade begrepp (t.ex. cm, dl, kg, €) för att tydliggöra kopplingen mellan decimaltal och vardagslivet. Vissa av uppgifterna kräver att eleven kan läsa. 

Decimaltal 2. Räkna med decimaltal

Den här portföljen innehåller addition och subtraktion av decimaltal. I början övar vi med tiondelar och hundradelar separat, men i vissa övningar ingår även tiondelar och hundradelar i samma beräkning. Portföljen innehåller mycket vardagsmatematik, till exempel uppgifter med pengar. En del av beräkningarna är skriftliga.

** DEMOPORTFÖLJER

** Uttryck 1

I den här portföljen får eleven lära sig att beräkna med variabler. I början får eleven lägga tal i påsar och beräkna med hjälp av talpåsarna. Senare får eleven fylla i saknade termer i additions-, subtraktions- och divisionsuttryck.

** DEMOPORTFÖLJER

** Ordklasser

I den här portföljen går vi igenom verb, substantiv, adjektiv, räkneord och pronomen. Uppgifterna lämpar sig för elever som behöver repetera och öva ordklasser. I portföljerna ingår inlärningsmaterial, men det är bra om eleven har bekantat sig med ordklasserna på förhand.

Öva stora och små bokstaver

Vi går igenom alla bokstäver: Vi spårar bokstäverna med fingret eller med hjälp av musen. Vi känner igen stora och små bokstäver samt parar ihop dem rätt.

Meningar och skiljetecken

I den här portföljen övar vi på att uttrycka fullständiga meningar (stor begynnelsebokstav och skiljetecken). Vi övar också att använda rätt skiljetecken vid påståenden, frågor och utrop.

Sammansatta ord och synonymer

I portföljen övar vi på sammansatta ord och synonymer. De två första lektionerna handlar om sammansatta ord, de två senare om synonymer. Uppgifterna förutsätter läsfärdigheter och läsförståelse. Synonymuppgifterna är mera utmanande och förutsätter en viss nivå av ordförståelse.

Meningar och satser

I den här portföljen får eleven först repetera begreppet mening, följt av huvudsats, bisats och konjunktioner. Övningarna är för elever i årskurs 5-6, men passar alla, oavsett ålder, enligt principerna för OTuS-portföljer.


Satsdelar

I den här portföljen får eleven öva på satsdelarna subjekt, predikat och objekt.


Stavning

Eleven övar på stavning. Alla lektioner tränar på olika ljud eller bokstäver.


Läsförståelse: Satser

I den här portföljen tränar eleven läsförståelse med hjälp av satser. Texterna i övningarna består av en och ett par meningar. I varje omgång finns det övningar där eleven antingen väljer rätt svar eller skriver ett eget svar. Omgångarna eller övningarna behöver inte göras i ordning. Innehållet bör väljas utifrån elevens nivå.

Observera! Vokabulären i portföljen är till stor del kopplad till miljö- och samhällskunskap, men syftet är inte att lära sig innehållet i dessa ämnen.


Läsförståelse: Korta texter

Portföljen består av sex lektioner som innehåller läsförståelseuppgifter. Övningarna är relaterade till vardagliga färdigheter och allmänbildande kunskaper. Varje övning innehåller en kort text, som är indelad i avsnitt för att underlätta läsningen. Före varje fråga läser eleven 1-4 meningar och försöker förstå innehållet. Rubriken på lektionen anger hur många meningar som ska läsas innan eleven svarar.