Ajattelu, soveltaminen ja arviointi: Osaa lukualueella 1-9 täydentää puuttuvan numeron lukujonosta. 

Lukujärjestelmä: Tuntee ja osaa kirjoittaa numerot 1-9. Osaa järjestää ja täydentää määriä lukualueella 1-9.
Peruslaskutoimitukset: Osaa lisätä tai vähentää lukualueella 1-9. Osaa yhdistää samankokoisia määriä. 
Geometria: Tunnistaa ja osaan nimetä joitakin perusmuotoja, kuten neliö, kolmio ja ympyrä. Osaa yhdistää perusmuotojen nimet kuviin. Osaa ilmaista asioiden sijaintia: yläpuolella, takana, edessä ja alapuolella. 
Aika ja mittaaminen: Ei vielä osaa kelloa, eikä mitata tai arvioida etäisyyksiä. Osaa mitata etäisyyksiä standardisoimattomilla mittavälineillä kuten askelilla, narulla tai kynällä. 
Murtoluvut: Ei vielä tunne murtoluvun käsitettä. 

Ajattelu ja soveltaminen: Järjestelee esineitä ja asioita.  

  • Ryhmittelee asioita suuruusjärjestykseen ja vastakohtiin 
  • Sormia apuna käyttäessä harjoittelee hyppytekniikkaa. 5+2 = 5+1+1 sen sijaan, että laskisi 1+1+1+1+1+1+1.  
  • Yhteenlaskun vaihdannaisuus nopeuttaa laskemista. Jos lasku on 3+6, niin aloittaa sormilla hyppytekniikalla numerosta 6 eli 6+1+1+1. 

Lukujärjestelmä

  • Numero on symboli, jota tarvitaan lukujen merkintään. 
  • Opettelee luettelemaan numerot 1-9 järjestyksessä sujuvasti etu- ja takaperin järjestyksessä. 
  • Luettelee numeroita hyppäyksittäin kuten 2, 4, 6, 8  tai  9, 7, 5, 3, 1. 
  • Opettelee tunnistamaan parilliset ja parittomat numerot. Parillisista voidaan jakaa tasan kahdelle ja molemmat saavat yhtä paljon.   
  • Luku tarkoittaa määrää tai suuruutta.   
  • Tutustuu esimerkkien avulla lukuihin ja kymmenjärjestelmään. Luvussa voi olla yksi tai useampi numero. 
  • Tekee lukujen hajotelmia esineiden tai sormien avulla.  
  • Vertailee lukuja lukualueella 1-20 esimerkiksi: kuinka monta euroa on Maijalla enemmän kuin Ellillä? 
  • Tutustuu paikkajärjestelmään sijoittamalla kuultuja tai kirjoitettuja numeroita ykkösten paikalle tai kymmeniksi. Luvut 11-19 kirjoitetaan vasemmalta oikealle, mutta Suomessa luetaan oikealta vasemmalle. Luvut 20-100 kirjoitetaan ja luetaan vasemmalta oikealle. Käyttää apuna lukusuoraa. 
  • Opettelee luettelemaan luvut 1-20 sujuvasti ja harjoittelee luettelemista myös takaperin. 
  • Tekee paikkajärjestelmään liittyviä harjoitteita monin tavoin lukualueella 1-20. Apuvälineenä kymppitikut, leikkisetelit tms. (kuvina sähköisissä tehtävissä). 

Peruslaskutoimitukset

  • Kirjoittaa symbolien avulla laskutoimituksia lukualueella 1-10, ja samalla sanoo ääneen ne matematiikan kielellä. 
  • Kokeilee esineillä ja asioilla lisäämistä ja vähentämistä esimerkiksi: penaalissa on 3 kynää. Kuinka monta kynää tarvitaan lisää, jotta niitä olisi 5? Tai purkissa on 8 nappia. Kuinka monta sinne jää, kun isä ompelee niistä 2 takkiin? 
  • Kirjoittaa laskuja matemaattisin symbolein +, – ja =. 
  • Merkitsee kuvien tai symbolien alle laskutoimituksia matematiikan kielellä ja kertoen samalla mitä laskutoimitus tarkoittaa. 

Geometria

  • Yhdistää kaksiulotteisia kuvioita niiden kolmiulotteisiin vastineisiin kuvien ja konkreettisten esineiden avulla. Kuutio, pyramidi (pohja on neliö) ja pallo. 
  • Yhdistää kuvioiden nimiä niitä vastaaviin kuviin, joissa kuvat ovat erikokoisia ja -värisiä. Näin varmistuu, että on ymmärtänyt oikean asiayhteyden.  

Aika ja mittaaminen

  • Tutustuu kellon tasatunteihin. Iso ja pieni viisari. Viisarikello ja digitaalinen aika.  
  • Mittaa matkoja askelilla ja metrin mitalla (1 m keppi tai naru käy myös). 
  • Tutkii mitä ominaisuuksia mitattavista asioista voidaan mitata: Kirjasta voidaan mitata pituus ja massa. Vesilasista korkeus, massa ja siinä olevan veden tilavuus.  

Murtoluvut

Tutustuu käsitteeseen kokonainen ja puolikas. Lajittelee kuvia, joissa on puolikkaita ja kokonaisia esineitä ja asioita. Kuvat saavat olla hauskojakin.