Harjoittelee seuraavia asioita saavuttaakseen tason A1.2

Lukujärjestelmä

  • Numero on symboli, jota tarvitaan lukujen merkitsemiseen.
  • Opettelee luettelemaan numerot 1-9 järjestyksessä sujuvasti etu- ja takaperin järjestyksessä.
  • Luettelee numeroita hyppäyksittäin kuten 2, 4, 6, 8 tai 9, 7, 5, 3, 1.
  • Opettelee tunnistamaan parilliset ja parittomat numerot. Parillisista voidaan jakaa tasan kahdelle ja molemmat saavat yhtä paljon.

Luku tarkoittaa määrää, suuruutta tai järjestystä.

  • Tutustuu esimerkkien avulla lukuihin ja kymmenjärjestelmään. Luvussa voi olla yksi tai useampi numero. Jos luvun perässä on piste, tarkoitetaan järjestystä (3.=kolmas).
  • Lukujen hajotelmia esineiden tai sormien avulla.
  • Lukujen vertailua lukualueella 1-20 esimerkiksi: Kuinka monta euroa on Maijalla enemmän kuin Ellillä?
  • Tutustuu paikkajärjestelmään sijoittamalla kuultuja tai kirjoitettuja numeroita ykkösten paikalle tai kymmeniksi. Luvut 11-19 kirjoitetaan vasemmalta oikealle, mutta luetaan Suomessa oikealta vasemmalle. Luvut 20-100 kirjoitetaan ja luetaan vasemmalta oikealle.
  • Käyttää laskuissa tarvittaessa apuna lukusuoraa.
  • Opettelee luettelemaan luvut 1-20 sujuvasti ja harjoittelee luettelemista myös takaperin.
  • Paikkajärjestelmään liittyviä harjoitteita monin tavoin lukualueella 1-100. Apuvälineenä kymppitikkuja tai leikkiseteleitä. Sähköisissä tehtävissä kuvat tukevat hahmottamista.

Peruslaskutoimitukset

  • Kirjoittaa symbolien avulla laskutoimituksia lukualueella 1-10, ja samalla sanoo ääneen ne matematiikan kielellä.
  • Kokeilee esineillä ja asioilla lisäämistä ja vähentämistä esimerkiksi: 1) Penaalissa on 3 kynää. Kuinka monta kynää tarvitaan lisää, jotta niitä olisi 5? 2) Purkissa on 8 nappia. Kuinka monta sinne jää, kun isä ompelee niistä kaksi takkiin?
  • Laskut matemaattisin symbolein +, – ja =.

Geometria

  • Kaksiulotteisia kuvioita yhdistetään niiden kolmiulotteisiin vastineisiin kuvien ja konkreettisten esineiden avulla. Kuutio, pyramidi (pohja on neliö) ja pallo.
  • Kuvioiden nimiä yhdistetään niitä vastaaviin kuviin, joissa kuvat ovat erikokoisia ja -värisiä. Näin varmistutaan, että on ymmärtänyt oikean asiayhteyden.

Aika ja mittaaminen

  • Tutustumista kellon tasatunteihin välillä 1-12. Erottaa ison ja pienen viisarin. Mukana myös digitaalinen aika.
  • Matkojen mittaamista askelilla ja metrin mitalla. Metrin pituinen keppi tai naru käy myös.
  • Tutkimuksia mitä ominaisuuksia mitattavista asioista voidaan mitata: 1) Kirjasta voidaan mitata pituus ja massa. 2) Vesilasista korkeus, massa ja siinä olevan veden tilavuus.

Ajattelu ja soveltaminen

  • Esineiden ja asioiden järjestelyä.
  • Asioiden ryhmittelyä suuruusjärjestykseen ja vastakohtiin
  • Sormia apuna käyttäen hyppytekniikkaa. 5+2 = 5+1+1 sen sijaan, että laskisi 1+1+1+1+1+1+1.
  • Yhteenlaskun vaihdannaisuus nopeuttaa laskemista. Jos lasku on 3+6, niin aloittaa sormilla hyppytekniikalla numerosta 6 eli 6+1+1+1.

Murtoluvut

  • Tutustuminen käsitteeseen kokonainen ja puolikas. Lajittelua kuvilla, joissa on puolikkaita ja kokonaisia esineitä ja asioita. Kuvat saavat olla hauskojakin.