![](https://www.oppimisanalytiikka.fi/wp-content/uploads/2023/11/Alkutaso_A1_1-1024x415.jpg)
Harjoittelee seuraavia asioita saavuttaakseen tason A1.2
Lukujärjestelmä
- Numero on symboli, jota tarvitaan lukujen merkitsemiseen.
- Opettelee luettelemaan numerot 1-9 järjestyksessä sujuvasti etu- ja takaperin järjestyksessä.
- Luettelee numeroita hyppäyksittäin kuten 2, 4, 6, 8 tai 9, 7, 5, 3, 1.
- Opettelee tunnistamaan parilliset ja parittomat numerot. Parillisista voidaan jakaa tasan kahdelle ja molemmat saavat yhtä paljon.
Luku tarkoittaa määrää, suuruutta tai järjestystä.
- Tutustuu esimerkkien avulla lukuihin ja kymmenjärjestelmään. Luvussa voi olla yksi tai useampi numero. Jos luvun perässä on piste, tarkoitetaan järjestystä (3.=kolmas).
- Lukujen hajotelmia esineiden tai sormien avulla.
- Lukujen vertailua lukualueella 1-20 esimerkiksi: Kuinka monta euroa on Maijalla enemmän kuin Ellillä?
- Tutustuu paikkajärjestelmään sijoittamalla kuultuja tai kirjoitettuja numeroita ykkösten paikalle tai kymmeniksi. Luvut 11-19 kirjoitetaan vasemmalta oikealle, mutta luetaan Suomessa oikealta vasemmalle. Luvut 20-100 kirjoitetaan ja luetaan vasemmalta oikealle.
- Käyttää laskuissa tarvittaessa apuna lukusuoraa.
- Opettelee luettelemaan luvut 1-20 sujuvasti ja harjoittelee luettelemista myös takaperin.
- Paikkajärjestelmään liittyviä harjoitteita monin tavoin lukualueella 1-100. Apuvälineenä kymppitikkuja tai leikkiseteleitä. Sähköisissä tehtävissä kuvat tukevat hahmottamista.
Peruslaskutoimitukset
- Kirjoittaa symbolien avulla laskutoimituksia lukualueella 1-10, ja samalla sanoo ääneen ne matematiikan kielellä.
- Kokeilee esineillä ja asioilla lisäämistä ja vähentämistä esimerkiksi: 1) Penaalissa on 3 kynää. Kuinka monta kynää tarvitaan lisää, jotta niitä olisi 5? 2) Purkissa on 8 nappia. Kuinka monta sinne jää, kun isä ompelee niistä kaksi takkiin?
- Laskut matemaattisin symbolein +, – ja =.
![](https://www.oppimisanalytiikka.fi/wp-content/uploads/2023/10/Torni1-192x300.jpg)
Geometria
- Kaksiulotteisia kuvioita yhdistetään niiden kolmiulotteisiin vastineisiin kuvien ja konkreettisten esineiden avulla. Kuutio, pyramidi (pohja on neliö) ja pallo.
- Kuvioiden nimiä yhdistetään niitä vastaaviin kuviin, joissa kuvat ovat erikokoisia ja -värisiä. Näin varmistutaan, että on ymmärtänyt oikean asiayhteyden.
Aika ja mittaaminen
- Tutustumista kellon tasatunteihin välillä 1-12. Erottaa ison ja pienen viisarin. Mukana myös digitaalinen aika.
- Matkojen mittaamista askelilla ja metrin mitalla. Metrin pituinen keppi tai naru käy myös.
- Tutkimuksia mitä ominaisuuksia mitattavista asioista voidaan mitata: 1) Kirjasta voidaan mitata pituus ja massa. 2) Vesilasista korkeus, massa ja siinä olevan veden tilavuus.
![](https://www.oppimisanalytiikka.fi/wp-content/uploads/2023/10/Torni2-203x300.jpg)
Ajattelu ja soveltaminen
- Esineiden ja asioiden järjestelyä.
- Asioiden ryhmittelyä suuruusjärjestykseen ja vastakohtiin
- Sormia apuna käyttäen hyppytekniikkaa. 5+2 = 5+1+1 sen sijaan, että laskisi 1+1+1+1+1+1+1.
- Yhteenlaskun vaihdannaisuus nopeuttaa laskemista. Jos lasku on 3+6, niin aloittaa sormilla hyppytekniikalla numerosta 6 eli 6+1+1+1.
Murtoluvut
- Tutustuminen käsitteeseen kokonainen ja puolikas. Lajittelua kuvilla, joissa on puolikkaita ja kokonaisia esineitä ja asioita. Kuvat saavat olla hauskojakin.