Elokuussa 2024 Research in Developmental Disabilities -lehdessä julkaistiin TRILA:n tutkijoiden kanssa yhteistyössä kirjoitettu tutkimusartikkeli. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tieto oppilaiden lukukäsitteen osaamisesta auttaa tunnistamaan oppilaat, joilla on dyskalkulia (n. 5 % populaatiosta) tai jotka suoriutuvat matalalla tasolla (n. 25 % populaatiosta). Tutkimuksessa käytettiin vertailustandardina laskusujuvuutta (esim. nopeus ja tarkkuus yksi- ja kaksinumeroisten lukujen yhteen- ja vähennyslaskussa). Tutkimustulosten perusteella sekä lukukäsitteen että laskusujuvuuden mittaaminen on tärkeää, kun pyritään tunnistamaan ne lapset, joilla on dyskalkulia.

Analyysi tehtiin ViLLE-järjestelmällä kerätyllä aineistolla, joka koostui 18405 3.–9.-luokkalaisten lasten vastauksista matemaattisia perustaitoja mittaavaan FUNA-DB-seulontatestiin. Helmikuussa 2025 TRILA:n nettisivuilla julkaistiin käsikirja, jossa kuvataan FUNA-DB-testiä ja sen tilastollisia analyysejä tarkemmin. Käsikirjan tilastollisten analyysien tarkoituksena on osoittaa, että FUNA-DB on psykometrisiltä ominaisuuksiltaan validi ja reliaabeli. Käsikirjassa on myös ohje opettajille oman opetusryhmän FUNA-DB-tulosten tarkastelusta ViLLEssä.