Lisätietoa DigiArvista
”DigiArvi”: Työkalu opettajan vuosiluokka-arvioinnin tueksi osana ViLLE-opintopolkujärjestelmän tutkimista ja kehittämistä
Turun yliopiston Oppimisanalytiikan tutkimusinstituutti (TRILA) alkaa kehittää digitaalista työvälinettä (”DigiArvi”) tukemaan opettajien vuosiluokka-arviointia. Oppilaat osallistuvat lukuvuoden loppuvaiheessa matematiikan oppitunnin aikana koulun tiloissa digitaaliseen osaamisen arviointiin, jonka perusteella opettajat saavat oppilaskohtaisen palautteen osaamisen tasosta. Kun oppilaan osaamisen tasoa verrataan oppilaiden valtakunnalliseen arvosanajakaumaan ja suhteutetaan kaikkiin järjestelmän kautta osallistuneisiin oppilaisiin. Opettajan saamassa palautteessa annetaan myös karkea arvio siitä, mikä olisi oppilaan vertailukelpoinen arvosana. Työkalun kehittäminen aloitetaan matematiikan sisällöistä vuosiluokilla 3, 6, 8 ja 9 vuoden 2025 keväällä. Opettaja saa noin kolmen viikon kuluessa karkean arvion siitä, mikä olisi oppilaan arvosana sen perusteella, kuinka kaikki osallistuneet oppilaat ovat suoriutuneet arviointitestissä. Kunta saa omia koulujaan koskevat palautteet syksyllä 2025.
”DigiArvi” on osa TRILAn ViLLE-opintopolkujärjestelmän kehittämis- ja tutkimushanketta. ViLLE-oppimisympäristö on laajasti Suomessa ja yli 50 maassa käytössä oleva suomalainen digitaalinen oppimisympäristö. Suomessa vuonna 2024 ViLLE on käytössä 70 prosentissa kouluista, ja oppilaat ratkaisivat 300 miljoonaa tehtävää. Yli 95 % näistä palautuksista arvioidaan automaattisesti ja palautteet annetaan heti. Järjestelmä on saanut UNESCO:n ICT Education -palkinnon vuonna 2021 ja UNICEF:n EdTech-palkinnon vuonna 2022.
Uuden hankkeen tavoitteena on kehittää ViLLE-järjestelmää niin, että se palvelisi opettajia ja oppilaita sekä kunnallista ja kansallista päätöksentekoa aiempaa monipuolisemmin ja tarkemmin. Osana tätä kehitetään myös ”DigiArvi” opettajan vuosiluokka-arvioinnin tueksi. Samalla keräämme tietoa ViLLE-järjestelmässä käytettävistä osaamistehtävistä ja niiden vaikeustasoista keväällä 2025 ja 2026. Lisäksi seuraamme, kuinka lasku- ja lukusujuvuus kehittyvät sekä kuinka näihin liittyvät psyykkiset tekijät (kuten motivaatio) muuttuvat osaamisen kehittyessä ViLLE-opintopolun aikana. Kun oppimistehtävien vaikeustasot saadaan vertailukelpoisiksi eri luokka-asteilla, tämä mahdollistaa opettajalle sekä oppilaan osaamisen kehittymisen seuraamisen aiempaa tarkemmin että ryhmä- ja oppilaskohtaisesti räätälöidympien opintopolkujen ja lisäopetusmoduulien tarjoamisen opettajien ja oppilaiden käyttöön.
Kehittämis- ja tutkimushanke toteutetaan eri kuntien ja koulutuksen järjestäjien sekä Turun yliopiston välisenä kehittämisyhteistyönä. Yhteistyötä koordinoi TRILA. Tutkimusryhmästä käytetään nimikettä TRILA-konsortio, ja siihen kuuluvat sekä TRILAn omat tutkijat että TRILA-konsortioon liittyneet tutkijat muista yliopistoista. Hanke on osa opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa EDUCA-lippulaivahanketta ( EDUCA-lippulaiva).