Tutkimusaiheet
Tutkimuksemme keskittyy monipuolisesti digitaaliseen oppimiseen ja oppimisanalytiikkaan. Tällä hetkellä tutkimuksemme painopistealueita ovat muun muassa
-
oppimisvaikeuksien tunnistaminen,
-
oppilaan tuen mallit,
-
psykometriikka yhdistettynä oppimisanalytiikkaan,
-
ohjelmoinnin pedagogiikka ja
-
lisätyn todellisuuden oppimisympäristöt.
Työmme pohjautuu todellisiin yhteiskunnan tarpeisiin ja tarkoituksemme on tutkimuksen kautta tukea sekä opettajien työtä että oppilaiden oppimista. Tutkimuksen avulla tuotettua tietoa hyödynnetään esimerkiksi ViLLE-oppimisjärjestelmän ja sen materiaalien kehittämisessä. Tutkimuksemme tähtää kuitenkin tuottamaan tietoa kokonaisvaltaisesti koko opetuskentän avuksi.
Voit tutustua tutkimuksiimme julkaisuluettelostamme. Ohjaamme ja avustamme myös opiskelijoita opinnäytetöissä.
Jos olet kiinnostunut tutkimusyhteistyöstä, ota meihin yhteyttä.
Projektit
Oppimisanalytiikan keskus on laajasti mukana sekä kansallisissa että kansainvälisissä tutkimus- ja kehitysprojekteissa. Alla esimerkkejä muutamista keskeisistä projekteista.
Tutkimusprojekteja
Growing Mind
Kasvatukselliset transformaatiot yksilöllisen, sosiaalisen ja institutionaalisen uudistumisen tukemiseksi digitaalisena aikakautena. Hankkeen (2018-2023) tarkoituksena on tukea suomalaisten koulujen ja opettajien uudistumista korkeatasoisen akateemisen tutkimuksen tuella. Nuorten myönteinen kehitys on tulevaisuuden kestävän kasvun tärkein voimavara, jota hanke tukee 6 työpaketin välityksellä. Oppimisanalytiikan keskuksen rooli hankkeessa on suunnitella ja toteuttaa oppimisanalytiikkaan liittyvää tutkimusta sekä tukea hankkeen muita toimijoita analytiikkaan liittyvissä tehtävissä.
Turun yliopiston ja Salon kaupungin opetusteknologiayhteistyö
Salon kaupungin yliopisto-, korkeakoulu- ja tutkimuslaitosyhteistyön tavoitteena on pitää huolta salolaisen osaamisen kehittymisestä ja tukea samalla yliopiston tutkimusta. Oppimisanalytiikan keskus on jo vuodesta 2013 tutkinut ja kehittänyt ViLLEä ja sen sisältöjä yhteistyössä Salon opetuskentän kanssa. Tällä hetkellä työstämme Salon kanssa muun muassa toimintamalleja sähköisen diagnostiikan ja oppilaan tuen saralla.
FUNA
Olemme osa FUNA-konsortiota, joka kehittää sähköisiä materiaaleja oppilaan lasku- ja lukutaitojen arviointiin. Tavoitteena on kehittää opettajan käyttöön kansallisesti normitetut diagnostiset testit, joiden avulla oppilaiden tuen tarpeet voidaan tunnistaa entistä nopeammin ja tarkemmin.
Kehitysprojekteja
Matematiikan oppimisen ja opetuksen ekosysteemi (MOE) – tutkimusperustaiset matematiikan oppimispolut
MOE-hankkeessa toimiva asiantuntijakonsortio kehittää matematiikan oppimisen ekosysteemiä yhdistämällä ja kehittämällä ViLLEn opetus- arviointi- ja tukimateriaaleja. Ekosysteemi mahdollistaa entistä monipuolisemman opetuksen tarjoamisen sekä tutkimusperustaisten arviointimenetelmien hyödyntämisen osana arkiopetusta.
Bebras-yhteistyö
Liettuasta lähtöisin olevaa ohjelmoinnillista ajattelua mittaavaa Bebras-haastetta (bebras on liettuaa ja tarkoittaa majavaa) on aloitettu toteuttamaan ViLLE-oppimisympäristössä. ViLLEssä on monipuoliset mahdollisuudet järjestää laajoja kokeita ja kilpailuita ja niitä on hyödynnetty Bebras-haasteen järjestämisessä kansainvälisesti.
Julkaisut
Journal of Educational Technology Systems (2020)
International Journal of Information and Learning Technology (2019)
Proceedings of the 2019 ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (2019)
CEUR Workshop Proceedings (2019)
Constructivist Foundations (2019)
Frontiers in Education Conference (2019)
Journal of Communications (2019)
ACE2019 – The Asian Conference on Education 2019: Official Conference Proceedings (2019)
MiPRO 2019 – 42st International Convention on Information and Communication (2019)
MiPRO 2019 – 42st International Convention on Information and Communication (2019)
MiPRO 2019 – 42st International Convention on Information and Communication (2019)
Proceedings of the 10th International Conference on Information, Intelligence, Systems and Applications. IEEE. (2019)
Advances in Web-Based Learning – ICWL 2019 (2019)
Asian Journal of Education and E-learning, 7(1), 1-14. (2019)
MiPRO 2018 — 41st International Convention on Information and Communication (2018)
Proceedings of Constructionism 2018 (2018)
MiPRO 2018 — 41st International Convention on Information and Communication (2018)
MiPRO 2018 — 41st International Convention on Information and Communication (2018)
Kaila, E.Laakso, M.-J.Mäkeläinen, A.Lokkila, E.
TUCS Dissertations 230 (2018)
Education and Information Technologies, 01/2018, 1573-7608 (2018)
Proceedings of the 2017 ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (pp. 122-127) (2017)
EDULEARN17 (2017)
EDULEARN17 (2017)
Interactive Technology and Smart Education, 14, 2017, 182—195 (2017)
EDULEARN, Barcelona, Spain (2016)
Proceedings of Ireland International Conference on Education, Infonomics Society (2016)
In proceedings of the Eighteenth Australasian Computing Education Conference, ACM, Canberra, Australia (2016)
Asian Journal of Education and e-Learning, 04/2016 (2016)
EDULEARN, Barcelona, Spain (2016)
IADIS ICEduTech 2016 Conference (2016)
Proceedings of Ireland International Conference on Education (2016)
Journal of Educational Technology Systems, 45, 2016, 34—39, 34 (2016)
EDULEARN, Barcelona, Spain (2016)
ICT in Education in Global Context: The Best Practices in K-12 Schools, Lecture Notes in Educational Technology, Springer (2016)
Journal of Educational Technology Systems (ETS), Volume 45 (2016)
International Journal of Modern Education and Computer Science, Volume 8 (2016)
21th Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (ITiCSE 2016), Arequipa, Peru (2016)
21th Annual Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education (ITiCSE 2016), Arequipa, Peru (2016)
The ACM Transactions on Computing Education (2016)
EDULEARN, Barcelona, Spain (2016)
EDULEARN, Barcelona, Spain (2016)
Infonomics Society (2016)
EDULEARN15 — 7th International Conference on Education and New Learning Technologies (2015)
Proceedings of the Seventeenth Australasian Computing Education Conference (ACE2015), Sydney, Australia (2015)
EDULEARN15 — 7th International Conference on Education and New Learning Technologies (2015)
EDULEARN15 — 7th International Conference on Education and New Learning Technologies (2015)
ICEE 2015 — International Conference on Engineering Education (2015)
EDULEARN15 — 7th International Conference on Education and New Learning Technologies (2015)
EDULEARN15 — 7th International Conference on Education and New Learning Technologies (2015)
ICEE 2015 — International Conference on Engineering Education (2015)
Computer Science and Education (2015)
EDULEARN15 — 7th International Conference on Education and New Learning Technologies (2015)
ICEE 2015 — International Conference on Engineering Education (2015)
Proceedings of the 13th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, November 20th to 23th, 2014, Tahko, Finland (2014)
Research in Learning Technology 2014, 22, 2014, 22817 (2014)
Olympiads in Informatics, 8, 2014 (2014)
Ákoss Kiss (Ed.), 13th Symposium on Programming Languages and Software Tools, 2013, 61—75, University of Szeged (2013)
2012 IEEE 12th International Conference on Advanced Learning Technologies, 116—120 (2012)
12th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, November 15th to 18th, 2012, Tahko, Finland (2012)
ICEE 2012 — International Conference on Engineering Education, July 30th — August 3rd, Turku, Finland (2012)
ICEE 2012 — International Conference on Engineering Education, July 30th — August 3rd, Turku, Finland (2012)
Encyclopedia of the Sciences of Learning, 2012, Springer US (2012)
ICEE 2012 — International Conference on Engineering Education, July 30th — August 3rd, Turku, Finland (2012)
Frontiers in Education 2011 conference, October 12—15, Rapid City, South Dakota, USA (2011)
ICEE: An International Conference on Engineering Education, 21—26 August 2011, Belfast, Northern Ireland, UK (2011)
Proceedings of 2010 International Conference on Education Technology and Computer (ICETC 2010) (2010)
In 12th Australasian Computing Education Conference (ACE 2010), January 18—22, 2010, Brisbane, Australia (2010)
TUCS Dissertations, 131, 2010 (2010)
Informatics in Education, 8, 2009, 17—34 (2009)
Technology Enhanced Learning Conference 2009 (TELearn 2009), October 6 to 8, 2009, Academia Sinica, Taipei, Taiwan (2009)
12th IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education (CATE 2009), November 22—24, 2009, St. Thomas, US Virgin Islands (2009)
Tietojenkäsittelytiede, 29, 2009, 17—36 (2009)
8th Koli Calling International Conference On Computing Education Research, November 13.—16., Joensuu, Finland (2008)
Proceedings of ICALT 2008 — the 8th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies. July 1st — July 5th, 2008 (2008)
Journal of Information Technology Education: Innovations in Practice, IIP, 7, 2008, 15—32 (2008)
Proceedings of CELDA 2008, Freiburg, Germany, 2008, 129—136 (2008)
Informaatioteknologian laitos, Turun yliopisto (2008)
Journal of Issues in Informing Science and Information Technology, 5, 2008, 281—295 (2008)
XI Tietojenkäsittelytieteen päivät, Tampere, Finland, May 2008 (2008)
Proceedings of the Seventh Baltic Sea Conference on Computing Education Research (Koli Calling 2007), Koli National Park, Finland, November 15—18, 2007, 88, Australian Computer Society. Raymond Lister and Simon, Eds. (2007)
Practice paper, ReflekTori 2007, Espoo, Otaniemi, 3.—4.12.2007 (2007)
TUCS Technical Report, 827, 2007 (2007)
TUCS Technical Report Number, 838, 2007 (2007)