Harjoittelee seuraavia asioita saavuttaakseen tason B1.1

Taulukon lukujärjestelmään korjaus lukualueella 0-10 000

Lukujärjestelmä

  • Desimaaliluvuissa käyttää kymmenes-, sadas- ja tuhannesosia.
  • Pyöristää suuria lukuja.
  • Tutustuu negatiivisiin lukuihin ensi kerran laskutoimituksissa.

Peruslaskutoimitukset

  • Tekee kertolaskuharjoituksia satataulun avulla.
  • Vaihtoehtoinen tapa kahdeksan kertotauluun: 8 = 10 – 2.
  • Laajentaa ositusjakolaskujen lukualuetta.
  • Lapset jakoivat 10 euroa niin että jokainen sai 2 euroa. Kuinka monelle lapselle rahat riittävät?
  • Kuinka monta kymppiä mahtuu 100 helmen helminauhaan? Lasken jakolaskuja lukuyksikkö kerrallaan. Esimerkiksi 46:2, kympit ja ykköset menevät tasan tai 56:2, kympit eivät mene tasan.

Geometria

  • Tutustuu koordinaatistoon ja taulukoihin.
  • Tekee siirtoja shakkilaudalla numero-kirjainyhdistelmien avulla.
  • Kirjaa tuloksia taulukkoon. Esimerkiksi Yatzy tai laivanupotus.

Aika ja mittaaminen

  • Suorittaa mittaamista eri mittayksiköillä.
  • Tutustuu kuvien ja välineiden avulla mittayksiköiden etuliitteisiin. Neljä kuvaa, jossa sama mitta. 20cm viivain, jossa on pelkät senttimetrit. Toisessa kuvassa 200mm, kolmannessa 2dm ja neljännessä 0,2m.
  • Hullunkuriset mitat: Leipurilla, maalarilla ja lääkärillä on vaikeuksia mittayksiköiden kanssa. Vaihtaa tilalle oikeat tilavuusmitat.
  • Tutustuu litratilavuuden käsitteeseen.
  • Mittaa konkreettisesti pinta-aloja ja kuutiotilavuuksia.
  • Pohtii näitä tarkkaan: satakertainen ja sadasosa, tuhatkertainen ja tuhannesosa.

Ajattelu ja soveltaminen

  • Harjoittelee arviointia ja kehittää päättelykykyä. Tuntuvatko laskelmat järkeviltä?
  • Mittayksiköiden muunnoksien ymmärtäminen: Miksi muunnetaan? Arjen tilanteita!

Murtoluvut

  • Harjoittelee suuruusvertailua erinimisillä murtoluvuilla. Mitä pienempi nimittäjä, sitä pienempi luku, kun molemmissa osoittaja on sama. Aluksi siten, että osoittaja on aina yksi.

Desimaaliluvut

  • Laskee desimaalilukuja sadasosien tarkkuudella rahalaskuissa.
  • Pyöristää lukuja kymmenesosiksi tai kokonaisiksi.
  • Harjoittelee puhumaan desimaalilukuja ääneen esimerkiksi: 3,158 sanotaan: kolme kokonaista, sataviisikymmentäkahdeksan tuhannesosaa.
  • Havainnoi, että desimaaliluvut ovat osa kymmenjärjestelmää.

Tilastot ja todennäköisyys

  • Opiskelee todennäköisyyden käsitettä arpakuutioiden avulla.
  • Kokeilee, miten esimerkkiluokan oppilaiden keskimääräinen pituus mallinnetaan / taulukoidaan?
  • Harjoittelee mikä tilastollinen kuvaaja vastaa annettua havaintoja-arvoja.

Piiri, pinta-ala ja tilavuus

  • Tutustuu käsitteisiin pinta-ala ja piiri ja ymmärtää näiden eron.
  • Opettelee laskemaan piirejä.

Prosenttilasku

  • Tutustuu prosentin käsitteeseen.
  • Kokonainen ja täysin varma asia on 100%.
  • Puolet jostakin on 50%.
  • 1% on sadasosa.