![](https://www.oppimisanalytiikka.fi/wp-content/uploads/2023/11/Taso-A2_2-1024x594.jpg)
Harjoittelee seuraavia asioita saavuttaakseen tason B1.1
Taulukon lukujärjestelmään korjaus lukualueella 0-10 000
Lukujärjestelmä
- Desimaaliluvuissa käyttää kymmenes-, sadas- ja tuhannesosia.
- Pyöristää suuria lukuja.
- Tutustuu negatiivisiin lukuihin ensi kerran laskutoimituksissa.
Peruslaskutoimitukset
- Tekee kertolaskuharjoituksia satataulun avulla.
- Vaihtoehtoinen tapa kahdeksan kertotauluun: 8 = 10 – 2.
- Laajentaa ositusjakolaskujen lukualuetta.
- Lapset jakoivat 10 euroa niin että jokainen sai 2 euroa. Kuinka monelle lapselle rahat riittävät?
- Kuinka monta kymppiä mahtuu 100 helmen helminauhaan? Lasken jakolaskuja lukuyksikkö kerrallaan. Esimerkiksi 46:2, kympit ja ykköset menevät tasan tai 56:2, kympit eivät mene tasan.
Geometria
- Tutustuu koordinaatistoon ja taulukoihin.
- Tekee siirtoja shakkilaudalla numero-kirjainyhdistelmien avulla.
- Kirjaa tuloksia taulukkoon. Esimerkiksi Yatzy tai laivanupotus.
Aika ja mittaaminen
- Suorittaa mittaamista eri mittayksiköillä.
- Tutustuu kuvien ja välineiden avulla mittayksiköiden etuliitteisiin. Neljä kuvaa, jossa sama mitta. 20cm viivain, jossa on pelkät senttimetrit. Toisessa kuvassa 200mm, kolmannessa 2dm ja neljännessä 0,2m.
- Hullunkuriset mitat: Leipurilla, maalarilla ja lääkärillä on vaikeuksia mittayksiköiden kanssa. Vaihtaa tilalle oikeat tilavuusmitat.
- Tutustuu litratilavuuden käsitteeseen.
- Mittaa konkreettisesti pinta-aloja ja kuutiotilavuuksia.
- Pohtii näitä tarkkaan: satakertainen ja sadasosa, tuhatkertainen ja tuhannesosa.
Ajattelu ja soveltaminen
- Harjoittelee arviointia ja kehittää päättelykykyä. Tuntuvatko laskelmat järkeviltä?
- Mittayksiköiden muunnoksien ymmärtäminen: Miksi muunnetaan? Arjen tilanteita!
Murtoluvut
- Harjoittelee suuruusvertailua erinimisillä murtoluvuilla. Mitä pienempi nimittäjä, sitä pienempi luku, kun molemmissa osoittaja on sama. Aluksi siten, että osoittaja on aina yksi.
Desimaaliluvut
- Laskee desimaalilukuja sadasosien tarkkuudella rahalaskuissa.
- Pyöristää lukuja kymmenesosiksi tai kokonaisiksi.
- Harjoittelee puhumaan desimaalilukuja ääneen esimerkiksi: 3,158 sanotaan: kolme kokonaista, sataviisikymmentäkahdeksan tuhannesosaa.
- Havainnoi, että desimaaliluvut ovat osa kymmenjärjestelmää.
Tilastot ja todennäköisyys
- Opiskelee todennäköisyyden käsitettä arpakuutioiden avulla.
- Kokeilee, miten esimerkkiluokan oppilaiden keskimääräinen pituus mallinnetaan / taulukoidaan?
- Harjoittelee mikä tilastollinen kuvaaja vastaa annettua havaintoja-arvoja.
Piiri, pinta-ala ja tilavuus
- Tutustuu käsitteisiin pinta-ala ja piiri ja ymmärtää näiden eron.
- Opettelee laskemaan piirejä.
Prosenttilasku
- Tutustuu prosentin käsitteeseen.
- Kokonainen ja täysin varma asia on 100%.
- Puolet jostakin on 50%.
- 1% on sadasosa.