FUNA-projektets syfte är att utveckla ett elektroniskt kartläggningsverktyg för lärare och forskare. Bedömningsverktyget är utvecklat för att kartlägga grundläggande matematiska färdigheter, som bland annat antals- och taluppfattning, och för att hjälpa läraren att identifiera de elever som är i risk för inlärningssvårigheter i matematik.
FUNA står för Functional numeracy assessment alltså bedömning av funktionella räknefärdigheter. Med funktionella räknefärdigheter avses förståelse för och förmåga att använda grundläggande matematiska färdigheter i vardagliga situationer.
FUNA är indelat i en screeninguppgift för inlärningssvårigheter och en bredare uppsättning uppgifter som är utformade för att bedöma en rad olika matematiska färdigheter.
Att lära sig matematik är en process som är beroende av andra färdigheter. Därför innehåller FUNA också uppgifter och frågor för att identifiera andra färdigheter, kunskaper, känslor och erfarenheter som stöder matematikinlärning. FUNA innehåller en rad olika lästest, test av kognitiva färdigheter och frågor för att undersöka elevernas attityder och känslor gentemot skolgång och inlärning av matematik och läsning.
FUNA-uppgifterna har utvecklats i ett gemensamt projekt mellan nationella och internationella forskare. I Finland deltar forskare från Helsingfors universitet, Åbo universitet och Åbo Akademi (medlemmar i FUNA-konsortiet). Detta FUNA-konsortium av forskare beslutar både om innehållet i FUNA:s utvecklingsarbete och om dess användning i olika forskningsprojekt.
FUNA är utformad för att kartlägga matematikfärdigheter bland elever i årskurserna 3–9 på både finska och svenska. I samarbete med forskare från olika länder kommer uppgifterna i FUNA att kompletteras med andra språk. Verktyg för bedömning av yngre och äldre barn än elever i årskurserna 3–9 är också under utveckling.
Nätverket av samarbetspartners utökas ständigt. FUNA-konsortiet stöder öppet forskningssamarbete och principerna för öppen vetenskap. FUNA är inte ett kommersiellt projekt, men för användning av dess olika delar utanför FUNA-konsortiets forskningsmiljö kan vi debitera enligt de kostnader som uppkommit.
FUNA-bedömningarna finns i ViLLE-lärmiljön som utvecklats av Forskningsinstitutet för lärandeanalys vid Åbo universitet. ViLLE-lärmiljön nås via en webbläsare på både datorer och surfplattor.
Den grundläggande utvecklingen av FUNA kommer att täcka perioden 2018-2023.
FUNA-uppgiftsbatteri
FUNA-uppgifterna kan delas in i fyra huvudkategorier: matematik – läsning – kognition – känslor och attityder. Av dessa är matematik uppdelat i kartläggning av inlärningssvårigheter (FUNA-DB) och ett FUNA-Core-uppgiftsbatteri.
FUNA-DB (Dyscalculia Battery)
FUNA-DB är utformad för att identifiera inlärningssvårigheter i matematik. FUNA-DB innehåller tidsbegränsade uppgifter som mäter läs- och räknefärdigheter. De är utformade för att mäta elevernas basfärdighter.
FUNA-Core
FUNA-Core-uppgiftsbatteriet är utformat för att mäta förmågan att tillämpa matematiska färdigheter i olika vardagssituationer (funktionell numeracitet). Därför består uppgiften av ett brett urval av områden som basräknefärdighet, rationella tal, multiplikationstabeller, algebraiska resonemang, geometriska resonemang, problemlösning, matematisk läsförståelse etc. Uppgifterna utvecklas i flera arbetsgrupper efter behov.
FUNA-RW Reading and writing
Det finns många överlappningar mellan inlärning av räknefärdigheter och läsning. De båda inlärningsprocesserna stöder också varandra. När man kartlägger matematiska färdigheter är det alltid motiverat att även kartlägga läs- och skrivfärdigheter. Därför innehåller FUNA:s uppgiftsbatteri även delar som kartlägger läs- och skrivfärdigheter.
I FUNA bedöms läs- och skrivförmågan med hjälp av läsflytuppgifter (ord och meningar) och läsförståelseuppgifter. Vissa av dessa uppgifter innehåller matematiska termer, begrepp och antal och vissa har annat innehåll.
FUNA-CE Cognitions and emotions
Uppgifterna i FUNA-CE är uppdelade i en del med kognitiva uppgifter och en del med frågor om känslor och attityder.
De kognitiva uppgifterna har valts ut på basis av vad som är känt om olika kognitiva färdigheters relevans för matematiska färdigheter. Avsikten är att ta med uppgifter som är kända för att vara starkt relaterade till matematiska färdigheter, t.ex. exekutiva funktioner, arbetsminne, spatiala färdigheter och resonemangsförmåga. Det finns också kontrolluppgifter, t.ex. reaktionstid för val.
Ett antal frågor används för att identifiera känslomässiga upplevelser, attityder eller känslor och upplevelser av spänning och ångest i samband med inlärning. Vi vill också undersöka elevens uppgiftsorientering, motivation att lära och upplevelser av välbefinnande i skolan.
FUNA-uppgifterna är inte en statisk enhet, utan en samling av olika bedömningsuppgifter som ständigt utökas och utvecklas genom forskning och samarbete mellan forskare. Vårt mål är att producera forskning som stödjer lärande och välbefinnande och att hjälpa skolor och lärare i deras arbete och i att utveckla sitt arbete med kunskap och forskningsbaserade bedömningsverktyg.
Användning av FUNA
För tillfället genomförs FUNA-bedömningar i Forskningsinstitutet för lärandeanalys samarbetskommuner och utvecklingsprojekt. Om din skola genomför FUNA-bedömningar kan du läsa mer om dem på finska på vår sida med projektinformation.