B1.2 SUJUVA PERUSTASO
Ajattelu, soveltaminen ja arviointi: Osaa hyödyntää numerotaitoisuutta jokapäiväisissä tilanteissa yleisimmillä arjen mittayksiköillä.
Lukujärjestelmä: Osaa käyttää luonnollisia lukuja ilman lukualuerajoituksia. Ymmärtää sulkeiden käsitteen ja negatiivisia lukuja sekä potenssin ja lukujen alkutekijöiden käsitteet. |
Peruslaskutoimitukset: Osaa suorittaa peruslaskutoimituksia lukualueella 0-100. Osaa laskea yhteen- ja vähennyslaskuja myös suurilla luvuilla. |
Geometria: Osaa piirtää kuution ja särmiön kolmiulotteisesti. Osaa käyttää positiivista koordinaatistoa esimerkiksi peleissä. |
Aika ja mittaaminen: Osaa mitata ja muuntaa mitattuja tilavuuksia millilitroista litroihin. Ei vielä osaa laskea tilavuutta. |
Murtoluvut: Ymmärtää yksinkertaisten murtolukujen (1/100, 1/10, 1/20 ja 1/25) yhteydet prosenttilukuun. |
Desimaaliluvut: Osaa käyttää desimaalijärjestelmää ja ymmärtää desimaaliluvun yhteyden prosenttilukuun. Osaa kertoa desimaalilukuja kokonaisluvulla. Osaa pyöristää desimaalilukuja sujuvasti sadasosien tarkkuudella olevia lukuja kymmenesosien tai kokonaisten tarkkuuteen. |
Tilastot ja todennäköisyys: Ymmärtää mitä tarkoittaa frekvenssi, keskiarvo, mediaani ja moodi annetusta aineistosta. Osaa tulkita erilaisia tilastollisia kuvaajia. |
Piiri, pinta-ala ja tilavuus: Osaa laskea kolmion, suunnikkaan ja ympyrän pinta-alan. |
Prosenttilasku: Osaa laskea muutosprosentteja arjen tilanteissa ja soveltaa kykyä esimerkiksi hintojen muutoksissa. |
Harjoittelee seuraavia asioita saavuttaakseen tason B2.1
Lukujärjestelmä
- Harjoittelee kertolaskujen muuttamista potenssilaskuiksi ja potenssilaskujen muuttamista kertolaskuiksi.
- Harjoittelee toisen potenssin potenssilaskuja lukualueella 1-100 esimerkiksi 5^2 tai 10^2.
Peruslaskutoimitukset
- Harjoittelee kaavaan sijoittamista käytännön tilanteissa esim. suorakulmion, kolmion, ympyrän pinta-ala tai matka/aika/keskinopeus, keskiarvo.
- Ei tarvitse vielä osata yksikönmuunnoksia kaavaan sijoitettaessa eli lähtöarvot ovat joko kilometri ja tunti tai metri ja sekunti.
Geometria
- Harjoittelee pisteiden sijoittamista koordinaatistoon.
- Harjoittelee koordinaatiston pisteiden lukemista.
- Harjoittelee yksinkertaisten tilastollisten kuvaajien lukemista ja kuvaajien arvojen poimimista esimerkiksi 1-2 arvosarjainen pylväsdiagrammi (kaksiulotteinen – ei pinottu), sektoridiagrammi ja viivadiagrammi.
- Harjoittelee samankokoisten, yhdenmuotoisten ja symmetrisien muotojen tunnistamista. Esimerkkitehtävät keskittyvät arjen tilanteisiin.
Aika ja mittaaminen
- Harjoittelee aikataulujen lukemista esimerkiksi juna-/bussiaikataulut.
- Osaa mitata pinta-alan laskentaan pituusmitat ja laskea pinta-alan, kuten esimerkiksi huoneen lattiamateriaalin tai maalattavan seinän pinta-ala.
- Osaa laskea alueen piirin ja arvioida mitattavan kohteen kokoa, kuten esimerkiksi aidattavan alueen pituus.
Ajattelu ja soveltaminen
- Harjoittelee soveltamista kaikissa matematiikan osa-alueissa suuremmilla luvuilla ja soveltavat tehtävät edellyttävät jo syvällisempää ajattelua.
Murtoluvut
- Harjoittelee arjessa käytettävien murtolukujen muuttamista prosenttiluvuiksi, kuten esimerkiksi ½, 1/3, ¼…
- Harjoittelee arjessa käytettävien prosenttilukujen muuttamista murtoluvuiksi esimerkiksi 75%, 60% jne. Ei tarvitse osata vielä murtoluvun supistamista.
Desimaaliluvut
- Harjoittelee arjessa käytettävien desimaalilukujen muuttamista prosenttiluvuiksi ja päinvastoin. Esimerkiksi: 35% =0.35, 120% = 1.2 tai 0.5 = 50%. Ei tarvitse osata desimaalilukujen tuhannesosia.
Tilastot ja todennäköisyys
- Harjoittelee keskiarvon, frekvenssin, moodin ja mediaanin laskemista erilaisista pienistä aineistoista esimerkiksi luokan oppilaiden pituudet tai henkilön todistusnumerot.
- Harjoittelee suoraan ja kääntäen verrannollisuutta esimerkiksi jarrutusmatkoissa.
- Harjoittelee tilastoihin liittyviä väittämiä esimerkiksi: DI keskipalkka naisilla on 4500 euroa ja miehillä 4900 euroa. Miksi näistä tiedoista ei voida laskea DI-keskipalkkaa?
Piiri, pinta-ala ja tilavuus
“Veljen huoneen pinta-ala on 12 m2 ja oman huoneen mitat ovat 4m x 4m, koko talon pinta-ala on 60 m2, kuinka monta neliömetriä on kodin muu pinta-ala?”
Prosenttilasku
Harjoittelee arjessa käytettävien desimaali- ja murtolukujen muuttamista prosenttiluvuiksi ja päinvastoin. Ei tarvitse osata prosenttilukujen kymmenesosia.