Harjoittelee seuraavia asioita saavuttaakseen tason A2.2

Lukujärjestelmä

  • Suurten lukujen (100 – 9999) hahmottaminen ja rakentaminen.
  • Käyttä kuvia, kymppitikkuja ja satatauluja harjoitellessani paikkajärjestelmää lisää.
  • Kuinka monta ykköstä tarvitaan kymmeneen ja kuinka monta ykköstä tarvitaan sataan, kuinka monta kymmentä tarvitaan sataan tai kuinka monta sataa tarvitaan tuhanteen?
  • Kirjoittaa kuulemiaan lukuja ruudukkoon, jonka otsikkona on TSKY. Jokainen numero tulee omaan ruutuun.
  • Yhdistelee suurten lukujen numeromuotoja kirjoitettuun muotoon. Lukee myös itse ääneen suuria lukuja.
  • Vertailee suuria lukuja. Suurempi numero suuremmassa lukuyksikössä tekee luvusta suuremman. Esim. 501 > 499   tai    3821 < 3900

Peruslaskutoimitukset

  • Opettelee kertolaskuja luvuilla 0-10. Ottaa tarvittaessa muistisääntöjä käyttöön vaikeimmissa kuuden, seitsemän ja kahdeksan kertotauluissa. Esimerkiksi 6*8 = 5*8 + 8.
  • Tekee kertolaskuharjoituksia noppa-symbolien avulla kuten 5*5 tai 2*3.
  • Tutustuu jakolaskun käsitteeseen symbolien tai tarinoiden avulla. Lautasella on 12 pullaa, jotka pitää jakaa tasan 2-4 henkilön kesken.
  • Tekee ositusjakolaskuja pienten lukujen avulla kuten 6:1=6,  6:2=3,  6:3=2  ja  6:6=1.

Geometria

  • Yhdistää pisteitä muodostaen janoja ja piirrän niiden avulla tasomuotoja kuten kolmio tai nelikulmio.
  •  Piirtää eri pituisten säteiden avulla ympyröitä.
  • Käyttää mittauksissa järkevintä yksikköä, kuten grammoja pikkuesineissä, sekä metrejä huoneiden ja käytävien mittaamisessa.

Aika ja mittaaminen

  • Laskee yhteen- ja vähennyslaskuja yleisimmin käytetyillä mittayksiköillä.
  • Arvioi mitattavien kohteiden kokoa ja mittauksen tuloksen järkevyyttä.
  • Kuinka pitkän matkan kävelet 10 sekunnissa? Kuinka paljon on viiden koulukirjan massa?
  • Laskee ajan kulumista tarkemmin hyödyntäen murtolukuja ½  ja ¼.
  • Mitä kello on kahden tunnin päästä, kun se on nyt 12.30? Kuinka kauan sinulta kuluu opiskeluun, kun aloitat klo 9.00 ja lopetat 11.15?

Ajattelu ja soveltaminen

  • Valitsee arjen ongelmaan vaihtoehdoista paremman tavan laskea.
  • Taikinaan tarvitaan 7dl jauhoja, eikä ole desilitran mittaa? On 2dl kahvikuppi ja vaaka. 1dl=65g. Käyt kaupassa päivittäin. Matka kauppaan kestää kävellen 15min. Paluumatka yhtä kauan. Kuinka paljon aikaa menee kauppamatkoihin viikossa yhteensä? Kuinka paljon viikossa säästyy aikaa, jos tekee matkat pyörällä (5min suunta).

Murtoluvut

  • Yhdistää murtolukuja ajan kulumiseen kuvien avulla. Puoli tuntia ja vartti (neljäsosatunti).

Desimaaliluvut

  • Tekee yhteen ja vähennyslaskuja desimaaliluvuilla. Aluksi desimaalit eivät aiheuta kokonaisten muutoksia.  12,4 + 4,3  tai  15,8 – 0,7
  • Kun desimaalit muuttavat kokonaislukua, laskee varmuuden vuoksi allekkain tai vaiheittain kuten  13,6 + 4,7  = 13 + 4 + 0,6 + 0,7     tai    8,2 – 4,6 = 8,2 – 4 – 0,6
  • Oppii puhumaan desimaaliluvuista ilmaisuilla kokonainen, kymmenesosa, sadasosa ja tuhannesosa.

Tilastot ja todennäköisyys

  • Arvioi kuvista ja väittämistä niiden luotettavuutta. Onko mahdollista vai mahdotonta? Mies söi 100 hampurilaista minuutissa. Koira juoksi 100m kymmenessä sekunnissa.
  • Etsii tietoa yksinkertaisista kaavioista ja diagrammeista. Pylväs- ja ympyrädiagrammi.
  • Kuinka moni on vastannut kyllä kysymykseen: Kuuluuko ananas pizzaan? Mikä on diagrammin mukaan suosituin kyselyssä mukana olleista pizzatäytteistä?