A0.2 OSAA LUETELLA NUMEROITA
Ajattelu, soveltaminen ja arviointi: Osaa järjestää kuvallisia määriä ja numeroita suuruusjärjestykseen. Osaa täydentää lukujonoja lukualueella 1-9. Osaa laskea esineitä ja asioita (yksi yhteen), kun niitä on 1-4 kappaletta. Osaa jatkaa lukujonoa, jos kuulee esim. 3, 4, 5, ___, ___
Lukujärjestelmä: Tuntee numerot lukualueella 1-9. Ei vielä osaa yhdistää lukuja lukumääriin välineiden avulla. Erottaa välineiden avulla pienemmän määrän suuremmasta. |
Peruslaskutoimitukset: Osaa lisätä ja vähentää numeroilla 1-4, kun voi käyttää sormia tai kun käytössä on konkreettisia välineitä tai kuvia. |
Geometria: Osaa lajitella kuvista ympyrät, neliöt ja kolmiot omiin ryhmiin. |
Harjoittelee seuraavia asioita saavuttaakseen tason A1.1
Lukujärjestelmä
- Harjoittelee sormien avulla lukumäärien hahmottamista sanoen samalla ääneen, kuinka monta niitä on.
- Luettelee numeroita järjestyksessä lukualueella 1-9
Peruslaskutoimitukset
- Kokeilee konkreettisesti tai kuvien avulla lisäämistä ja vähentämistä.
- Laskemisen harjoittelemisessa käyttää sormien lisäksi muita apuvälineitä
- Sinulla on 2 palloa. Kuinka monta tarvitaan lisää, jotta sinulla olisi neljä?
- Sinulla on neljä keksiä. Kuinka monta jää, kun syöt niistä kaksi?
Geometria
- Ryhmittelee kuvia muodon perusteella väristä ja nimistä välittämättä. Kolmiot, neliöt, ympyrät
- Lajittelee esineitä muodon mukaan: kuutiot, pallot, tetraedrit/pyramidit
Aika ja mittaaminen
- Opettelee viikonpäivät järjestyksessä.
- Opettelee kuukaudet järjestyksessä.
Ajattelu ja soveltaminen
- Luettelee numeroita myös aloittaen jostain muusta kuin numerosta yksi.
- Kokeilee luettelemista takaperin järjestyksessä.
- Tekee vertailuja määrillä. Kaverilla on kaksi kirjaa enemmän kuin sinulla. Sinulla on kolme frisbeetä enemmän kuin kaverillasi.