Ajattelu, soveltaminen ja arviointi: Ymmärtää käsitteet yhtä paljon, enemmän ja vähemmän, sekä täysi, puolillaan ja tyhjä. Osaa vertailla määrien suuruuksia. Ratkaisujen järkevyyden arviointi on rajallista.

Lukujärjestelmä: Osaa kirjoittaa luonnollisia lukuja lukualueella 0-20. Ymmärtää nollan käsitteen. Osaa täydentää nousevia ja laskevia lukujonoja lukualueella 0-20.
Peruslaskutoimitukset: Osaa laskea yhteen- ja vähennyslaskuja luvuilla 1-20. 
Geometria: Tunnistaa ja osaa nimetä perusmuotojen kolmiulotteisia vastineita, kuten kuutio, pyramidi, pallo.
Aika ja mittaaminen: Ymmärtää aikakäsitteet tunti ja minuutti. Osaa lukea kellosta tasatunteja. Tunnistaa yleisimpiä mittayksiköitä.

Lukujärjestelmä

  • Käyttää lukusuoraa ja tutustun satatauluun. Hyödyntää niitä tarvittaessa lukujonojen täydentämisessä ja kertolaskujen harjoittelussa.
  • Vertailee lukujen 20-100 suuruuksia toisiinsa. Ymmärtää, että jos kymmenissä on suurempi numero, niin luku on suurempi.
  • Kun luvun perässä on piste, tietää, että sillä tarkoitetaan järjestystä (6. = kuudes).
  • Osaa luetella luvut kymmenittäin sataan saakka etu- ja takaperin 10, 20, 30…100, 90, 80, 70…Kun osaa tämän, osaa myös kymmenen kertotaulun.
  • Kokeilee laskemista tukkimiehen kirjanpidolla. Havaitsee kuinka kätevä ja vähän tilaa vievä kymmenjärjestelmä on. Jos pitäisi kirjoittaa vaikkapa luku 55 ilman kymmenjärjestelmää!

Peruslaskutoimitukset

  • Harjoittelee symbolien avulla laskutoimitusten kirjoittamista lukualueella 0-20, ja samalla sanoo ääneen ne matematiikan kielellä.
  • Harjoittelee yhteen- ja vähennyslaskuketjuja erilaisten välineiden avulla lukualueella 0-20.
  • Opettelee kymppiparit ja hyödyntää niitä hajotelmissa.
  • Opettelee kertolaskun käsitettä yhteenlaskun avulla luvuilla 1-5. Ymmärtää kuinka paljon kertolasku nopeuttaa laskemista. 5×3=15 ja 3+3+3+3+3=15. Kymmenen kertotaulun oppii luettelemalla kymmenet kympistä sataan. Harjoitteena lukujonon täydentäminen.
  • Lyhyitä kertotauluharjoituksia; yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi ja kymmenen kertaa.
  • Harjoittelee lukujen hajottamista, jotta kymmenylitykset sujuvat paremmin: esim. 8+6 = 8+2+4 = 14 tai 22-5 = 22-2-3 = 17.
  • Harjoittelee vertailun sanallistamista yhteen- ja vähennyslaskuissa: “5 – 2 = 3 eli Liisalla on 2 euroa vähemmän kuin Ellillä.”
  • Harjoittelee vertailutaitoa lukualueella 1- 20 esimerkiksi: “Kuinka paljon enemmän on 18 kuin 6?”.

Geometria

  • Mittaa viivoittimella senttimetrejä kuvista ja esineistä.
  • Mittaa vaakaa käyttäen esineiden massoja.
  • Arvioi lähimatkoja ja asioita metrin tarkkuudella.

Aika ja mittaaminen

  • Laskee ajan kulumista puolen tunnin välein.
  • Kello on 9.30. Mitä se on 30min kuluttua? Kello on nyt 8.00. Mitä se oli puoli tuntia sitten?
  • Mittaa pituuksia käyttäen millimetriä ja desimetrejä.
  • Harjoittelee metrin ja kilometrin muunnoksia.
  • Harjoittelee suureita, joita voi mitata (mm, cm, m).
  • Kymmenjärjestelmän harjoitteleminen symbolien avulla kymmenen ryhmiin.

Ajattelu ja soveltaminen

  • Harjoittelee tarinoiden avulla yhteen- ja vähennyslaskuja, tarinoita voidaan konkretisoida välineillä.
  • Harjoittelee käänteisesti tarinoiden avulla eli pitää keksiä tarina annetusta laskutoimituksesta.
  • Käyttää vertailussa matematiikan symboleja =, > ja <.

Murtoluvut

  • Puhekielen ilmaisu puolet enemmän ei tarkoita samaa kuin kaksinkertainen määrä.
  • Jakaa kokonaisia puoliksi ja neljäsosiin. Kellonajoissa harjoittelee puolen tunnin käsitettä.
  • Koostaa osista kokonaisia esimerkiksi valitsemalla kuvista oikean määrän palasia.  ½  + ½ = 1.
  • Ensin on vain kuvia osista, sitten niihin lisätään murtoluku mukaan. Käytössä myös 1/3 ja 1/5 ja 1/10.

Desimaaliluvut

  • Tutustuu desimaaliluvun käsitteeseen kuvien avulla. Kokonainen jaetaan osiin ja osa merkitään pilkun jälkeen.
  • Lajittelee kokonaislukuja ja desimaalilukuja. Apuna mainoskuvia, joissa on hintoja 9,99€ tai lainankorkoja 2,3%.

Tilastot ja todennäköisyys

  • Tutkii kuvamateriaalista mitä asioita on eniten ja vähiten.
  • Suunnittelee tutkimusasetelman ja kerää tietoja esim. haastattelemalla. Tulokset tukkimiehen kirjanpidolla, josta näkee visuaalisesti tutkimustuloksen. Kyselyn aiheena voi olla esimerkiksi väri, lemmikki tai automerkki.

A1.2 in english

Thinking, Application, and Evaluation: Understands the concepts of equal, more, and less, as well as full, half-full, and empty. Able to compare quantities. The ability to evaluate the reasonableness of solutions is still limited.

Number System: Able to write natural numbers within the range of 0-20. Understands the concept of zero. Can complete ascending and descending number sequences within the range of 0-20.

Basic Arithmetic Operations: Can perform addition and subtraction with numbers between 1-20.

Geometry: Recognizes and can name the three-dimensional counterparts of basic shapes, such as a cube, pyramid, and sphere.

Time and Measurement: Understands the concepts of hour and minute. Can read whole hours on a clock. Recognizes the most common units of measurement.