A1.2 KÄYTTÄÄ LUKUJA LASKUTOIMITUKSISSA
Ajattelu, soveltaminen ja arviointi: Ymmärtää käsitteet yhtä paljon, enemmän ja vähemmän, sekä täysi, puolillaan ja tyhjä. Osaa vertailla määrien suuruuksia. Ratkaisujen järkevyyden arviointi on rajallista.
Lukujärjestelmä: Osaa kirjoittaa luonnollisia lukuja lukualueella 0-20. Ymmärtää nollan käsitteen. Osaa täydentää nousevia ja laskevia lukujonoja lukualueella 0-20. |
Peruslaskutoimitukset: Osaa laskea yhteen- ja vähennyslaskuja luvuilla 1-20. |
Geometria: Tunnistaa ja osaa nimetä perusmuotojen kolmiulotteisia vastineita, kuten kuutio, pyramidi, pallo. |
Aika ja mittaaminen: Ymmärtää aikakäsitteet tunti ja minuutti. Osaa lukea kellosta tasatunteja. Tunnistaa yleisimpiä mittayksiköitä. |
Harjoittelee seuraavia asioita saavuttaakseen tason A2.1
Lukujärjestelmä
- Käyttää lukusuoraa ja tutustun satatauluun. Hyödyntää niitä tarvittaessa lukujonojen täydentämisessä ja kertolaskujen harjoittelussa.
- Vertailee lukujen 20-100 suuruuksia toisiinsa. Ymmärtää, että jos kymmenissä on suurempi numero, niin luku on suurempi.
- Kun luvun perässä on piste, tietää, että sillä tarkoitetaan järjestystä (6. = kuudes).
- Osaa luetella luvut kymmenittäin sataan saakka etu- ja takaperin 10, 20, 30…100, 90, 80, 70…Kun osaa tämän, osaa myös kymmenen kertotaulun.
- Kokeilee laskemista tukkimiehen kirjanpidolla. Havaitsee kuinka kätevä ja vähän tilaa vievä kymmenjärjestelmä on. Jos pitäisi kirjoittaa vaikkapa luku 55 ilman kymmenjärjestelmää!

Peruslaskutoimitukset
- Harjoittelee symbolien avulla laskutoimitusten kirjoittamista lukualueella 0-20, ja samalla sanoo ääneen ne matematiikan kielellä.
- Harjoittelee yhteen- ja vähennyslaskuketjuja erilaisten välineiden avulla lukualueella 0-20.
- Opettelee kymppiparit ja hyödyntää niitä hajotelmissa.
- Opettelee kertolaskun käsitettä yhteenlaskun avulla luvuilla 1-5. Ymmärtää kuinka paljon kertolasku nopeuttaa laskemista. 5×3=15 ja 3+3+3+3+3=15. Kymmenen kertotaulun oppii luettelemalla kymmenet kympistä sataan. Harjoitteena lukujonon täydentäminen.
- Lyhyitä kertotauluharjoituksia; yksi, kaksi, kolme, neljä, viisi ja kymmenen kertaa.
- Harjoittelee lukujen hajottamista, jotta kymmenylitykset sujuvat paremmin: esim. 8+6 = 8+2+4 = 14 tai 22-5 = 22-2-3 = 17.
- Harjoittelee vertailun sanallistamista yhteen- ja vähennyslaskuissa: “5 – 2 = 3 eli Liisalla on 2 euroa vähemmän kuin Ellillä.”
- Harjoittelee vertailutaitoa lukualueella 1- 20 esimerkiksi: “Kuinka paljon enemmän on 18 kuin 6?”.
Geometria
- Mittaa viivoittimella senttimetrejä kuvista ja esineistä.
- Mittaa vaakaa käyttäen esineiden massoja.
- Arvioi lähimatkoja ja asioita metrin tarkkuudella.
Aika ja mittaaminen
- Laskee ajan kulumista puolen tunnin välein.
- Kello on 9.30. Mitä se on 30min kuluttua? Kello on nyt 8.00. Mitä se oli puoli tuntia sitten?
- Mittaa pituuksia käyttäen millimetriä ja desimetrejä.
- Harjoittelee metrin ja kilometrin muunnoksia.
- Harjoittelee suureita, joita voi mitata (mm, cm, m).
- Kymmenjärjestelmän harjoitteleminen symbolien avulla kymmenen ryhmiin.
Ajattelu ja soveltaminen
- Harjoittelee tarinoiden avulla yhteen- ja vähennyslaskuja, tarinoita voidaan konkretisoida välineillä.
- Harjoittelee käänteisesti tarinoiden avulla eli pitää keksiä tarina annetusta laskutoimituksesta.
- Käyttää vertailussa matematiikan symboleja =, > ja <.
Murtoluvut
- Puhekielen ilmaisu puolet enemmän ei tarkoita samaa kuin kaksinkertainen määrä.
- Jakaa kokonaisia puoliksi ja neljäsosiin. Kellonajoissa harjoittelee puolen tunnin käsitettä.
- Koostaa osista kokonaisia esimerkiksi valitsemalla kuvista oikean määrän palasia. ½ + ½ = 1.
- Ensin on vain kuvia osista, sitten niihin lisätään murtoluku mukaan. Käytössä myös 1/3 ja 1/5 ja 1/10.
Desimaaliluvut
- Tutustuu desimaaliluvun käsitteeseen kuvien avulla. Kokonainen jaetaan osiin ja osa merkitään pilkun jälkeen.
- Lajittelee kokonaislukuja ja desimaalilukuja. Apuna mainoskuvia, joissa on hintoja 9,99€ tai lainankorkoja 2,3%.
Tilastot ja todennäköisyys
- Tutkii kuvamateriaalista mitä asioita on eniten ja vähiten.
- Suunnittelee tutkimusasetelman ja kerää tietoja esim. haastattelemalla. Tulokset tukkimiehen kirjanpidolla, josta näkee visuaalisesti tutkimustuloksen. Kyselyn aiheena voi olla esimerkiksi väri, lemmikki tai automerkki.
A1.2 in english
Thinking, Application, and Evaluation: Understands the concepts of equal, more, and less, as well as full, half-full, and empty. Able to compare quantities. The ability to evaluate the reasonableness of solutions is still limited.
Number System: Able to write natural numbers within the range of 0-20. Understands the concept of zero. Can complete ascending and descending number sequences within the range of 0-20.
Basic Arithmetic Operations: Can perform addition and subtraction with numbers between 1-20.
Geometry: Recognizes and can name the three-dimensional counterparts of basic shapes, such as a cube, pyramid, and sphere.
Time and Measurement: Understands the concepts of hour and minute. Can read whole hours on a clock. Recognizes the most common units of measurement.