A2.2 ON SAAVUTTANUT PERUSTASON
Ajattelu, soveltaminen ja arviointi: Osaa laskea ja arvioida ratkaisun järkevyyttä arjen tilanteissa, kuten: Ostosten loppusumma, mitä jää? Kuluva aika, pituudet ja etäisyydet. Esineiden massoja ja niiden välisiä eroja.
Lukujärjestelmä: Osaa käyttää luonnollisia lukuja lukualueella 0-1000 yhteen- ja vähennyslaskuissa. Ymmärtää negatiivisen luvun käsitteen, mutta ei vielä osaa käyttää laskutoimituksissa. |
Peruslaskutoimitukset: Osaa suorittaa lukualueella 0-10 kertolaskuja ja yksinkertaisia jakolaskuja, mikäli jako menee tasan. |
Geometria: Osaa piirtää suoria, janoja, kulmia, kolmioita ja nelikulmioita. Ymmärtää käsitteet terävä, suora ja tylppä kulma sekä oikokulma. Osaa piirtää ympyrän ja nimetä siihen liittyviä käsitteitä. |
Aika ja mittaaminen: Osaa laskea luonnollisin luvuin yhteen- ja vähennyslaskuja yleisimmin arjessa käytetyin mittayksiköin (g, kg, cm, m, km). Ei vielä osaa muuntaa mittayksiköitä. Osaa laskea ajan kulumisessa myös puolet tunnit ja vartit. |
Murtoluvut: Osaa yhdistää murto- ja sekalukuja niitä vastaaviin kuviin. Osaa laskea yhteen ja vähentää samalla nimittäjällä olevia yksinkertaisia murtolukuja. |
Desimaaliluvut: Ymmärtää desimaalijärjestelmän idean ja osaa laskea kymmenesosilla yhteen- ja vähennyslaskuja. Rahalaskuja lasketaan sadasosien tarkkuudella. |
Tilastot ja todennäköisyys: Osaa tulkita ja piirtää yksinkertaisia taulukoita ja diagrammeja. Ymmärtää todennäköisyydestä käsitteitä kuten mahdoton tai varma tapahtuma ja 50% mahdollisuus. |
Piiri, pinta-ala ja tilavuus: Osaa laskea nelikulmion ja kolmion piirin sekä täydentää puuttuvan sivun pituuden, jos tietää kuvion piirin. |
Prosenttilasku: Osaa yhdistää toisiinsa prosentteja ja murtolukuja kuten kokonainen, 1/2, 1/4 ja 1/100, sekä desimaalilukuja välillä 0,01-1,00. |
Harjoittelee seuraavia asioita saavuttaakseen tason B1.1
Lukujärjestelmä
- Desimaaliluvuissa käyttää kymmenes-, sadas- ja tuhannesosia.
- Pyöristää suuria lukuja.
- Tutustuu negatiivisiin lukuihin ensi kerran laskutoimituksissa.
Peruslaskutoimitukset
- Tekee kertolaskuharjoituksia satataulun avulla.
- Vaihtoehtoinen tapa kahdeksan kertotauluun: 8 = 10 – 2.
- Laajentaa ositusjakolaskujen lukualuetta.
- Lapset jakoivat 10 euroa niin että jokainen sai 2 euroa. Kuinka monelle lapselle rahat riittävät?
- Kuinka monta kymppiä mahtuu 100 helmen helminauhaan? Lasken jakolaskuja lukuyksikkö kerrallaan. Esimerkiksi 46:2, kympit ja ykköset menevät tasan tai 56:2, kympit eivät mene tasan.
Geometria
- Tutustuu koordinaatistoon ja taulukoihin.
- Tekee siirtoja shakkilaudalla numero-kirjainyhdistelmien avulla.
- Kirjaa tuloksia taulukkoon. Esimerkiksi Yatzy tai laivanupotus.
Aika ja mittaaminen
- Suorittaa mittaamista eri mittayksiköillä.
- Tutustuu kuvien ja välineiden avulla mittayksiköiden etuliitteisiin. Neljä kuvaa, jossa sama mitta. 20cm viivain, jossa on pelkät senttimetrit. Toisessa kuvassa 200mm, kolmannessa 2dm ja neljännessä 0,2m.
- Hullunkuriset mitat: Leipurilla, maalarilla ja lääkärillä on vaikeuksia mittayksiköiden kanssa. Vaihtaa tilalle oikeat tilavuusmitat.
- Tutustuu litratilavuuden käsitteeseen.
- Mittaa konkreettisesti pinta-aloja ja kuutiotilavuuksia.
- Pohtii näitä tarkkaan: satakertainen ja sadasosa, tuhatkertainen ja tuhannesosa.
Ajattelu ja soveltaminen
- Harjoittelee arviointia ja kehittää päättelykykyä. Tuntuvatko laskelmat järkeviltä?
- Mittayksiköiden muunnoksien ymmärtäminen: Miksi muunnetaan? Arjen tilanteita!
Murtoluvut
- Harjoittelee suuruusvertailua erinimisillä murtoluvuilla. Mitä pienempi nimittäjä, sitä pienempi luku, kun molemmissa osoittaja on sama. Aluksi siten, että osoittaja on aina yksi.
- Yhteen- ja vähennyslaskuja murtoluvuilla vaikeusastetta lisäten.
- Harjoitellaan murtoluvun kertomista kokonaisluvulla, yhteydessä yhteenlaskuun 1/3 + 1/3 + 1/3 = 3 * 1/3
- Yksi kokonainen 4/4, 3/3, 6/6… kaksi kokonaista 6/3, 8/4, 10/5…
Desimaaliluvut
- Laskee desimaalilukuja sadasosien tarkkuudella rahalaskuissa.
- Pyöristää lukuja kymmenesosiksi tai kokonaisiksi.
- Harjoittelee puhumaan desimaalilukuja ääneen esimerkiksi: 3,158 sanotaan: kolme kokonaista, sataviisikymmentäkahdeksan tuhannesosaa.
- Havainnoi, että desimaaliluvut ovat osa kymmenjärjestelmää.
Tilastot ja todennäköisyys
- Opiskelee todennäköisyyden käsitettä arpakuutioiden avulla.
- Kokeilee, miten esimerkkiluokan oppilaiden keskimääräinen pituus mallinnetaan / taulukoidaan?
- Harjoittelee mikä tilastollinen kuvaaja vastaa annettua havaintoja-arvoja.
Piiri, pinta-ala ja tilavuus
- Tutustuu käsitteisiin pinta-ala ja piiri ja ymmärtää näiden eron.
- Opettelee laskemaan piirejä.
Prosenttilasku
- Tutustuu lisää prosentin käsitteeseen kaavioiden ja kuvien avulla.
- Harjoittelee prosentin ja yksinkertaisten murtolukujen yhteyttä, kuten 1/4 = 25 %, 1/5 = 20 %, 1/10 = 10 %
- 1%, 2 %, 3 %, 4 %… kerrotaan yksi prosentti luvuilla 2, 3, 4 jne.
A2.2 Numeracy
Thinking, Application, and Evaluation: Can calculate and assess the reasonableness of solutions in everyday situations, such as the total cost of shopping, remaining balance, elapsed time, lengths and distances, as well as the masses of objects and their differences.
Number System: Able to use natural numbers within the range of 0-1000 for addition and subtraction. Understands the concept of negative numbers but cannot yet use them in calculations.
Basic Arithmetic Operations: Can perform multiplication within the range of 0-10 and simple division when the division results in a whole number.
Geometry: Can draw lines, segments, angles, triangles, and quadrilaterals. Understands the concepts of acute, right, obtuse, and straight angles. Can draw a circle and name its components.
Time and Measurement: Can perform addition and subtraction with natural numbers using commonly used everyday units of measurement (g, kg, cm, m, km). Cannot yet convert between units. Can calculate elapsed time including half hours and quarter hours.
Fractions: Able to associate fractions and mixed numbers with corresponding visual representations. Can add and subtract simple fractions with the same denominator.
Decimals: Understands the concept of the decimal system and can perform addition and subtraction with tenths. Performs monetary calculations with precision to hundredths.
Statistics and Probability: Can interpret and draw simple tables and diagrams. Understands basic probability concepts such as impossible, certain, and 50% chance.
Perimeter, Area, and Volume: Can calculate the perimeter of quadrilaterals and triangles and determine a missing side length if the perimeter is given.
Percentage Calculations: Can relate percentages to fractions (e.g., whole, 1/2, 1/4, 1/100) and decimal numbers in the range of 0.01-1.00.