A2.1 KÄYTTÄÄ NUMEROTAITOJA ARJESSA
Ajattelu, soveltaminen ja arviointi: Tunnistaa, että kokonainen on 100 % ja puolet on 50 %. Osaa vertailla prosenttilukuja, kun tukena on diagrammeja ja taulukoita. Osaa arvioida ratkaisun järkevyyttä usein toistuvissa käytännön laskuissa.
Lukujärjestelmä: Osaa käyttää luonnollisia lukuja lukualueella 0-100 yhteen- ja vähennyslaskuissa. Osaa vertailla lukujen suuruuksia lukualueella 0-100. |
Peruslaskutoimitukset: Osaa suorittaa kertolaskuja lukualueella 1-5 ja yksinkertaisia jakolaskuja, mikäli jako menee tasan. |
Geometria: Tunnistaa ja osaa nimetä geometrian käsitteitä kuten suora, jana ja kulma. Tunnistaa ja osaa nimetä ympyrän osia, kuten keskipiste, kehä, halkaisija ja säde. |
Aika ja mittaaminen: Osaa mitata mittalaitteilla pituutta ja massaa. Osaa yhdistää suureet ja niihin kuuluvat mittayksiköt: metri, gramma ja litra. Osaa laskea ajan kulumista tasatunneilla. |
Murtoluvut: Osaa yhdistää murtoluvut puoli, kolmasosa, neljäsosa ja viidesosa niitä vastaaviin kuviin. Kuinka suuri osa joukosta? Sentti on sadasosa. |
Desimaaliluvut: Osaa yhdistää kymmenesosien tarkkuudella olevia desimaalilukuja niitä vastaaviin kuviin. Rahalaskuissa sadasosissa nolla mukana. |
Harjoittelee seuraavia asioita saavuttaakseen tason A2.2
Lukujärjestelmä
- Suurten lukujen (100 – 10 000) hahmottaminen ja rakentaminen.
- Käyttää kuvia, kymppitikkuja ja satatauluja harjoitellessani paikkajärjestelmää lisää.
- Kuinka monta ykköstä tarvitaan kymmeneen ja kuinka monta ykköstä tarvitaan sataan, kuinka monta kymmentä tarvitaan sataan tai kuinka monta sataa tarvitaan tuhanteen?
- Kirjoittaa kuulemiaan lukuja ruudukkoon, jonka otsikkona on TSKY. Jokainen numero tulee omaan ruutuun.
- Yhdistelee suurten lukujen numeromuotoja kirjoitettuun muotoon. Lukee myös itse ääneen suuria lukuja.
- Vertailee suuria lukuja. Suurempi numero suuremmassa lukuyksikössä tekee luvusta suuremman. Esim. 501 > 499 tai 3821 < 3900
Peruslaskutoimitukset
- Opettelee kertolaskuja luvuilla 0-10. Ottaa tarvittaessa muistisääntöjä käyttöön vaikeimmissa kuuden, seitsemän ja kahdeksan kertotauluissa. Esimerkiksi 6*8 = 5*8 + 8.
- Tekee kertolaskuharjoituksia noppa-symbolien avulla kuten 5*5 tai 2*3.
- Tutustuu jakolaskun käsitteeseen symbolien tai tarinoiden avulla. Lautasella on 12 pullaa, jotka pitää jakaa tasan 2-4 henkilön kesken.
- Tekee ositusjakolaskuja pienten lukujen avulla kuten 6:1=6, 6:2=3, 6:3=2 ja 6:6=1.
Geometria
- Yhdistää pisteitä muodostaen janoja ja piirrän niiden avulla tasomuotoja kuten kolmio tai nelikulmio.
- Piirtää eri pituisten säteiden avulla ympyröitä.
- Käyttää mittauksissa järkevintä yksikköä, kuten grammoja pikkuesineissä, sekä metrejä huoneiden ja käytävien mittaamisessa.
Aika ja mittaaminen
- Laskee yhteen- ja vähennyslaskuja yleisimmin käytetyillä mittayksiköillä.
- Arvioi mitattavien kohteiden kokoa ja mittauksen tuloksen järkevyyttä.
- Kuinka pitkän matkan kävelet 10 sekunnissa? Kuinka paljon on viiden koulukirjan massa?
- Laskee ajan kulumista tarkemmin hyödyntäen murtolukuja ½ ja ¼.
- Mitä kello on kahden tunnin päästä, kun se on nyt 12.30? Kuinka kauan sinulta kuluu opiskeluun, kun aloitat klo 9.00 ja lopetat 11.15?
Ajattelu ja soveltaminen
- Valitsee arjen ongelmaan vaihtoehdoista paremman tavan laskea.
- Taikinaan tarvitaan 7dl jauhoja, eikä ole desilitran mittaa? On 2dl kahvikuppi ja vaaka. 1dl=65g. Käyt kaupassa päivittäin. Matka kauppaan kestää kävellen 15min. Paluumatka yhtä kauan. Kuinka paljon aikaa menee kauppamatkoihin viikossa yhteensä? Kuinka paljon viikossa säästyy aikaa, jos tekee matkat pyörällä (5min suunta).
Murtoluvut
- Yhdistää murtolukuja ajan kulumiseen kuvien avulla. Puoli tuntia ja vartti (neljäsosatunti).
Desimaaliluvut
- Tekee yhteen ja vähennyslaskuja desimaaliluvuilla. Aluksi desimaalit eivät aiheuta kokonaisten muutoksia. 12,4 + 4,3 tai 15,8 – 0,7
- Kun desimaalit muuttavat kokonaislukua, laskee varmuuden vuoksi allekkain tai vaiheittain kuten 13,6 + 4,7 = 13 + 4 + 0,6 + 0,7 tai 8,2 – 4,6 = 8,2 – 4 – 0,6
- Oppii puhumaan desimaaliluvuista ilmaisuilla kokonainen, kymmenesosa, sadasosa ja tuhannesosa.
Tilastot ja todennäköisyys
- Arvioi kuvista ja väittämistä niiden luotettavuutta. Onko mahdollista vai mahdotonta? Mies söi 100 hampurilaista minuutissa. Koira juoksi 100m kymmenessä sekunnissa.
- Etsii tietoa yksinkertaisista kaavioista ja diagrammeista. Pylväs- ja ympyrädiagrammi.
- Kuinka moni on vastannut kyllä kysymykseen: Kuuluuko ananas pizzaan? Mikä on diagrammin mukaan suosituin kyselyssä mukana olleista pizzatäytteistä?
Prosenttilasku
- Tutustuu prosentin käsitteeseen kaavioiden ja kuvien avulla.
- Prosentti on sadasosa, puolet on 50 % ja kokonainen 100 %
- Prosentin ja yksinkertaisten murtolukujen yhteys 1/2, 1/100, 1/10
- Lajittelee toisiinsa yhdistäen samanarvoisia desimaalilukuja, murtolukuja ja prosentteja
A2.1 Numeracy
Thinking, Application, and Evaluation: Recognizes that a whole is 100% and half is 50%. Can compare percentages with the help of diagrams and tables. Able to evaluate the reasonableness of solutions in frequently recurring practical calculations.
Number System: Able to use natural numbers within the range of 0-100 for addition and subtraction. Can compare the magnitude of numbers within the range of 0-100.
Basic Arithmetic Operations: Can perform multiplication with numbers in the range of 1-5 and simple division when the division results in a whole number.
Geometry: Recognizes and can name geometric concepts such as a line, segment, and angle. Identifies and names parts of a circle, including the center, circumference, diameter, and radius.
Time and Measurement: Able to measure length and mass using measuring devices. Can associate quantities with their corresponding units of measurement: meter, gram, and liter. Can calculate elapsed time in full hours.
Fractions: Able to connect fractions (half, third, quarter, and fifth) to corresponding visual representations. Understands the concept of fractions as parts of a whole, such as ”a cent is one hundredth.”
Decimals: Able to match decimal numbers to one decimal place with corresponding visual representations. In monetary calculations, recognizes hundredths, including the trailing zero.