FyKe-opintopolkupilotti
ViLLE-alustan matematiikan opintopolku on jo pitkään edustanut digitaalisen oppimisen ja oppimisanalytiikan mahdollisuuksien terävintä kärkeä.
Nyt oppimispolut ovat laajentumassa myös kemian ja fysiikan puolelle!
Opettajalle
Opintopolku tarjoaa valmiin materiaalin ja oppimisanalytiikan jokaisen oppilaan suorituksista. Opettaja saa valmiin ilmaisen materiaalin käyttöönsä, ja voi lisäksi muokata sen ryhmälleen sopivaksi.
Sinun on mahdollista saada 8. luokan kemian materiaali heti käyttöösi osallistumalla pilottivaiheeseen!
Oppilaalle
Uudet opintopolut mahdollistavat opiskelun automaattisesti tarkistettavien monipuolisten tehtävien avulla. Oppilas saa myös välittömän palautteen suorituksistaan.
Osallistumalla pilottiin saat kaikki opintopolun materiaalit ilmaiseksi käyttöösi. Lisäksi sitoudut osallistumaan myös pilotoinnin yhteydessä toteutettavaan tutkimukseen. Tutkimusta hyödynnetään opintopolun kehittämistyössä. Lisätietoja tutkimuksesta saat Veli-Matti Vesteriseltä (veli-matti.vesterinen@utu.fi).
Pääset mukaan pilotointiin jättämällä yhteystietosi alle.
Kaikki materiaalit soveltuvat sellaisenaan itsenäiseen työskentelyyn koulussa ja kotona. Opintopolkuihin on tehtävien lisäksi luotu täysin uusia tutoriaaleja.
Tutoriaalit ovat tietyn oppisisällön oppimiseen tarkoitettuja rajattuja kokonaisuuksia, joissa kyseistä aihetta opiskellaan vaihe vaiheelta tehtävien, opetustekstien, simulaatioiden, demonstraatiovideoiden ja käytännön kokeellisten töiden avulla.
Jatkuva automaattinen arviointi
Oppiminen tapahtuu oppilaan aktiivisella toiminnalla ja kullekin oppilaalle tai oppilasryhmälle sopivalla vauhdilla järjestelmän ohjatessa työskentelyä, varmistaessa että asia on tullut ymmärrettyä ja tarkistaessa vastauksia jatkuvasti. Opettaja saa myös valmiin analytiikan automaattisesti kunkin oppilaan suorituksista.
Demovideot
Materiaalit sisältävät oppilastutkimuksille vaihtoehtoisena lähestymistapana demovideoita ammattilaisten toteuttamina. Näiden videotutoriaalien avulla oppilaat voivat havainnoida opiskeltavan tutkimuksen olennaiset osat silloinkin, kun tutkimusta ei syystä tai toisesta pystytä oppilaan kanssa suorittamaan. Oppimisen varmistamiseksi videotutoriaaleissa on kysymyksiä ja tehtäviä aiheeseen liittyen.
Mahdollisuus ryhmätyöskentelyyn
Oppilaat pääsevät oppimaan opettajan valinnan mukaisesti joko yksin tai yhteistoiminnallisesti muiden oppilaiden kanssa kemian ja fysiikan tärkeitä oppisisältöjä. Yhdessä tehdyistä tehtävistä tallentuu automaattisesti tieto kaikille ryhmän jäsenille.
Oppilastutkimukset
Normaalien tutoriaalien ohella materiaali sisältää tutkimustutoriaaleja. Näiden tutoriaalien tarkoitus on antaa valmiit ohjeet oppilaille aiheeseen liittyvän tutkimuksen suorittamiseen oppitunnilla. Lisäksi tutoriaali tarjoaa valmiin teorian, toimii vastauspohjana ja antaa automaattisesti palautteen vastausten perusteella.
Teoria
Teoria opetetaan suoraan tutoriaaleissa, joten aiheen opettamisen sijaan opettajalle jää enemmän aikaa olla niiden oppilaiden apuna, jotka tarvitsevat enemmän tukea asioiden sisäistämiseen. Ryhmätyötutoriaalien tekemiseen kuluu aikaa noin 20-30 minuuttia, joten niitä voidaan käyttää osana tavallista oppituntia, mutta myös esimerkiksi kotitehtävinä tai lisätehtävinä.
Tehtävät
Tehtävät on luotu vastaamaan opetussuunnitelman sisältöä aiheesta, kuitenkaan sitomatta niitä mihinkään tiettyyn oppikirjaan. Tehtävät sisältävät lisäksi sellaista oppimista tukevaa materiaalia, jonka avulla oppilaan on mahdollista oppia sisällöt itsenäisesti esimerkiksi sellaisessa tilanteessa, jossa tämä on joutunut olemaan poissa opetuksesta.
Simulaatiot
Tutoriaaleissa pyritään hyödyntämään mahdollisimman monipuolisesti teknologian tuomia etuja. Teoriaosioiden yhteyteen on liitetty mahdollisuuksien mukaan aiheeseen liittyviä simulaatioita. Nämä materiaaleihin suoraan liitetyt simulaatiot ovat luotu opetuskäyttöön aiheiden monipuolisen tutkimisen mahdollistamiseksi. Oppiminen varmistetaan simulaatioihin liittyvillä tehtävillä.